تاثیر افزودن جیره ای گیاه خارمریم و آرتیشو بر ویژگی های لاشه، ثبات اکسیداتیو و کیفیت گوشت سینه بلدرچین ژاپنی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه مطالعه

گیاهان دارویی منبع مهمی از آنتی اکسیدان ها هستند و استفاده از آن ها در جیره طیور می تواند به بهبود ویژگی های محصول نهایی کمک کند.

هدف

این پژوهش به منظور بررسی اثر افزودن جیره ای گیاه آرتیشو، خارمریم و مخلوط آرتیشو و خارمریم بر ویژگی های لاشه، ثبات اکسیداتیو و کیفیت گوشت سینه بلدرچین ژاپنی انجام شد.

روش کار

تعداد 120 قطعه بلدرچین ژاپنی یک روزه در قالب طرح کاملا تصادفی با 4 تیمار آزمایشی (سطوح صفر، 1/5 درصد آرتیشو، 1/5 درصد خارمریم و 1/5 درصد مخلوط آرتیشو و خارمریم) و سه تکرار (تعداد 10 قطعه بلدرچین در هر تکرار) مورد مطالعه قرار گرفتند. در پایان آزمایش (روز 42)، 12 پرنده از هر تیمار (4 پرنده از هر تکرار) وزن کشی و کشتار شدند و خصوصیات فیزیکی، شیمیایی، رنگ و ثبات اکسیداتیو مورد ارزیابی قرار گرفت. 

نتایج

نتایج حاصل از این آزمایش نشان داد که ازنظر متغیرهای pH، ماده خشک، خاکستر، افت شیرابه و افت حاصل از پخت، اختلاف معناداری بین گروه های موردمطالعه دیده نشد. وزن سینه در تمام تیمارها نسبت به گروه کنترل کمتر بوده است (0/50>P). ازنظر میزان پروتیین و چربی، اختلاف معناداری بین گروه کنترل و تمام تیمارها وجود داشت و گروه آرتیشو+خارمریم میانگین بیشتری نسبت به سایر گروه ها داشت (0/50>P). میزان سختی گوشت سینه در گروه های تیمار نسبت به گروه کنترل کاهش یافته بود. میزان روشنایی در تیمارها در مقایسه با گروه کنترل کاهش و میزان قرمزی و زردی افزایش یافته بود. غنی سازی جیره با آرتیشو و خار مریم موجب ایجاد اختلاف آماری معنادار بین تمام گروه ها ازنظر میزان فنول و کاروتنویید شد و در گروه خارمریم بیشترین میزان دیده شد. شاخص TBARS در تیمارهای موردبررسی نسبت به گروه کنترل کاهش معنادار نشان داد (0/50>P). 

نتیجه گیری نهایی:

 غنی سازی جیره با گیاه خارمریم و آرتیشو موجب بهبود ارزش تغذیه ای و افزایش ثبات اکسیداتیو گوشت سینه بلدرچین ژاپنی شد. اگرچه آن ها اثرات نامطلوبی بر وزن گیری و مصرف خوراک پرندگان داشتند.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
87 تا 95
لینک کوتاه:
magiran.com/p2675116 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!