گیاهان دارویی طب سنتی و کلاسیک موثر در تسکین دردهای مفاصل

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

 هزینه های گزاف و کاهش کیفیت زندگی ناشی از انواع بیماری های مفاصل مانند نقرس، آرتروز و رماتیسم های مفصلی جوامع زیادی را درگیر نموده و متولیان مراقبت های بهداشتی و سلامتی تمام تلاش خود را برای بهبود وضعیت این بیماران به کار گرفته اند. مطالعات گوناگون تاثیر گیاهان طب سنتی را در درمان این بیماری ها تا حد قابل قبولی تایید کرده و اصلاح پاتوفیزیولوژی آرتریت منجر به افزایش استفاده از این گیاهان شده است.

روش

 در این پژوهش از کتب مرجع طب سنتی، از جمله کتاب های تقویم الابدان و مخزن الادویه به منظور استخراج گیاهان دارویی سنتی موثر در درمان درد مفاصل و از کتب تطبیق نام های کهن گیاهان دارویی با نام های علمی و شرح تطبیقی گیاهان دارویی کهن برای شناخت آن ها استفاده شد. همچنین با محاسبات آماری و تجزیه و تحلیل داده ها از طریق نرم افزارهای مرتبط، تاثیر مصرف این گیاهان در درمان درد مفاصل مورد بررسی قرار گرفت.

ملاحظات اخلاقی: 

در این مقاله، اصالت متن، صداقت و امانتداری رعایت شده است.

یافته ها

 انواع بیماری های مفاصل و گیاهان دارویی موثر در درمان این بیماری ها معرفی شد و مشخص گردید که گیاهان خانواده Asteraceae (آفتابگردان) با 38 درصد، Liliaceae (لاله ای ها) با 29 درصد و Apiaceae (چتریان) با 21 درصد بیشترین گونه های گیاهان دارویی مفید در درمان درد مفاصل هستند.

نتیجه گیری

 در منابع طب سنتی به درد مفاصل ناشی از سردی و درد مفاصل ناشی از گرمی اشاره شده است. بر این اساس زمانی که درد مفصل عارض می گردد، استخوان سرد، خشک و جاذب رطوبت است. تاثیر گیاهان دارای طبیعت گرم و خشک 65 درصد، سرد و خشک 12 درصد، گرم و تر 5 درصد، سرد و تر 5 درصد است. بنابراین مناسب ترین گیاهان برای معالجه دردهای مفصلی گیاهانی با طبع گرم و خشک هستند که متعادل کننده مزاج های بلغم (سرد و تر) می باشند. همچنین ارتباط طب سنتی و طب کلاسیک و نیز روش های نوین تهیه داروهای مناسب برای درمان بیماری های مفاصل بررسی شد. معرفی بیش از 100 گونه دارویی نشان داد که تعداد زیادی از این گیاهان از مطالعات طب کلاسیک جا افتاده است که می تواند شانس معالجه دردهای مفصلی با طب کلاسیک را بالا برد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
13
لینک کوتاه:
magiran.com/p2675891 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!