تبیین شاخص های بصیرت سیاسی فرماندهان و مدیران فراجا با تاکید بر بیانیه گام دوم انقلاب

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

بصیرت و آگاهی سیاسی برای هر سازمان، ضرورتی اجتناب ناپذیر و ارتقاء بعد سیاسی در مدیران آن سازمان از اهمیت بالایی برخوردار است. بر همین اساس شناخت شاخص های بصیرت سیاسی بر اساس محتوای بیانات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و بیانیه گام دوم انقلاب برای مجموعه فراجا ضروری می نماید. هدف از مطالعه حاضر تبیین شاخص های ارتقای بصیرت سیاسی فرماندهان و مدیران فراجا با تاکید بر بیانیه گام دوم انقلاب است.

روش

پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی، و از نظر ماهیت اکتشافی با تحلیل محتوای جهت دار است. نمونه گیری آن به صورت هدفمند انجام شد. در گردآوری داده ها بیانات مقام معظم رهبری و بیانیه گام دوم موردمطالعه قرار گرفت و محتوای مرتبط با موضوع انتخاب شد. از نرم افزار سیتاوی برای فیش برداری و از نرم افزار مکس کیود ا برای ساماندهی مقوله ها و نیز در فرایند تبیین شاخص ها، از کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شد.

یافته ها

با توجه به حجم نهایی 214 صفحه ای محتوای تحلیل شده، یافته های پژوهش به تعداد 1122 کد و زیرکد در مورد شش بعد انقلابی گری، ولایت مداری، استکبارستیزی، دشمن شناسی، زمان شناسی و آینده نگری در قالب 89 مجموعه کد اصلی شناسایی شد.

نتایج

بر اساس شاخص های اصلی احصاشده، شش مولفه «انقلابی گری، ولایت مداری، استکبار ستیزی، دشمن شناسی، زمان شناسی و آینده نگری» در حوزه بصیرت سیاسی شناسایی و تبیین شدند. نتایج تحقیق بیانگر آن است که این شاخص ها در ارتقای بصیرت سیاسی فرماندهان و مدیران فراجا تاثیر بسزایی دارند.

زبان:
فارسی
صفحات:
9 تا 44
لینک کوتاه:
magiran.com/p2675941 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!