رابطه خود شفقتی و رفتارهای مراقبتی پرستاران شاغل در بیمارستان های منتخب دانشگاه علوم پزشکی ایران در دوران همه گیری کووید-19

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف

رفتارهای مراقبتی، پایه و اساس کار پرستاری است و اصول نظری پرستاری بر مبنای درک از مراقبت و رفتارهای مراقبتی استوار است. از طرفی خودشفقتی، توانایی مهربانی با خود است و می تواند یک منبع قدرتمند و یک پایه و اصل برای مراقبت خوب از دیگران باشد. بنابراین هدف از انجام این پژوهش تعیین رابطه خود شفقتی و رفتارهای مراقبتی پرستاران در همه گیری کووید-19 است.

روش بررسی

این پژوهش مقطعی تحلیلی با مشارکت 124 نفر از پرستاران شاغل در بیمارستان های منتخب دانشگاه علوم پزشکی ایران از ابتدای فروردین ماه تا پایان اردیبهشت ماه سال 1401 انجام شد. نمونه ها به صورت دردسترس انتخاب شدند. جمع آوری داده ها با استفاده از فرم اطلاعات جمعیت شناختی و شغلی، پرسش نامه خودارزیابی رفتار مراقبتی پرستاران ولف و پرسش نامه خودشفقتی نف انجام شد. تکمیل پرسش نامه ها به شیوه خودگزارشی بود. داده ها پس از جمع آوری، با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 22 با آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن، آزمون من ویتنی، آزمون کروسکال والیس و روش رگرسیون خطی تجزیه وتحلیل آماری شدند. 

یافته ها

میانگین و انحراف معیار کل رفتارهای مراقبتی برابر با 7/76±82/06 بود که نشان داد پرستاران رفتار های مراقبتی را با نمره نسبتا بالایی ارزیابی کردند. میانگین و انحراف معیار کل خود شفقتی برابر با 12/73±79/47 بود . نتایج آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن نشان داد ارتباط بین خود شفقتی و رفتار مراقبتی در جهت مثبت و معنادار است (P<0/05). همچنین با استفاده از روش رگرسیون خطی، ارتباط خطی معنادار و مستقیم بین دو متغیر وجود دارد.

نتیجه گیری

طبق یافته ها خود شفقتی با رفتار های مراقبتی ارتباط دارد. بدین معنا که با افزایش خودشفقتی، رفتارهای مراقبتی نیز بهبود می یابد. پیشنهاد می شود از طریق آموزش خود شفقتی و مهارت های مراقبت از خود، یعنی تمایل به مهربانی و درک خود، احساس ارتباط متقابل با افراد دیگر و داشتن آگاهی ذهنی نسبت به تجربیات منفی، باعث بهبود کیفیت رفتار های مراقبتی پرستاران شد.

زبان:
فارسی
صفحات:
158 تا 171
لینک کوتاه:
magiran.com/p2676435 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!