شناسایی و رتبه بندی معیارهای کلیدی موثر در تاب آوری زنجیره تامین (مورد مطالعه: شرکت پشتیبانی ایثار)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

این پژوهش باهدف شناسایی و رتبه بندی معیارهای کلیدی موثر در تاب آوری زنجیره تامین (شرکت پشتیبانی ایثار) در سال 1401 انجام پذیرفت.

روش

در این پژوهش با مرور مدل ها و تحقیقات صورت گرفته در حوزه زنجیره تامین   و تاب آوری، مولفه ها و     شاخص های کاربردی و مختص زنجیره تامین موردمطالعه شناسایی و برای تحلیل شکاف و اولویت بندی شاخص ها از روش ماتریس اهمیت-عملکرد استفاده گردید. جامعه آماری در این پژوهش شامل 50 نفر از خبرگان و صاحب نظران مرتبط با حوزه شرکت پشتیبانی ایثار که شامل مدیرعامل، مدیران و کارکنان شرکت پشتیبانی ایثار و همچنین رده بالادستی شرکت در معاونت آماد و پشتیبانی یک سازمان نظامی - انتظامی -انتظامی و همچنین رابطین آماد است. حجم نمونه آماری پژوهش با استفاده از فرمول کوکران 44 نفر تعیین گردید. پایایی پرسشنامه به کمک نرم افزار اس پی اس اس، با آلفای کرونباخ 0.815 محاسبه گردید.

یافته ها

بر اساس اطلاعات جمع آوری شده تعداد 10 بعد و 57 مولفه به عنوان معیارهای کلیدی موثر در تاب آوری زنجیره تامین (شرکت پشتیبانی ایثار) شناسایی شد. با تجزیه وتحلیل داده های جمع آوری شده مشخص شد مولفه های ارتقای توانمندی بازاریابی کارکنان، کنترل هزینه های نیروی انسانی و پاسخ گویی درست و به موقع به عنوان بااهمیت ترین شاخص های تاب آوری شرکت پشتیبانی ایثار می توانند در نظر گرفته شوند. همچنین مولفه های سرمایه اجتماعی (ایجاد ارتباط موثر)، مدیریت دوره عمر محصول و مدیریت برگشت از فروش و مرجوعی به عنوان مولفه های با اولویت پایین تعیین شدند.

نتیجه گیری

از 57 مولفه تاب آوری تعداد نه مولفه در ربع اتلاف منابع و تعداد 15 مولفه در ربع تمرکز قرار گرفتند. با توجه به روش اهمیت-عملکرد شکاف اصلی در ربع اول و سوم ماتریس است؛ بنابراین برای مولفه هایی که در ربع اول قرارگرفته پیشنهاد در جهت تقویت مولفه و برای مولفه هایی که در ربع سوم (اتلاف منابع) قرارگرفته پیشنهاد در جهت اصلاح مولفه ارایه می گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
79 تا 108
لینک کوتاه:
magiran.com/p2676445 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!