مقایسه اثربخشی درمان شناختی - رفتاری و فراشناخت درمانی بر اضطراب و شاخص های زیستی در زنان باردار

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
چکیده
مقدمه
انتظار طولانی مدت برای به دنیا آمدن و نگرانی مدام برای حفظ سلامت نوزاد در همه دوران بارداری همراه مادر است. هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی درمان شناختی - رفتاری و فراشناخت درمانی بر اضطراب و شاخص های زیستی در زنان باردار بود.روش پژوهش: پژوهش حاضر مطالعه نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون - پس آزمون - پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر متشکل از تمامی زنان باردار در 3 ماهه دوم بارداری مراجعه کننده به بیمارستان ها و کلینیک های بارداری شهر تهران در سال 1400-1399 بود. که تعداد 45 نفر به شیوه هدفمند انتخاب و با گمارش تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه گواه قرار گرفتند. ابزار این پژوهش شامل پرسشنامه های اضطراب کتل، بازوبند مخصوص دستگاه فشارسنج و کیت تست گلوکز بود. برای گروه آزمایش اول درمان فراشناخت سیستم آلمانی - کانادایی - ایرانی و برای گروه آزمایش دوم درمان شناختی - رفتاری در 8 جلسه 90 دقیقه ای برگزار شد، اما گروه گواه مداخله ای دریافت نکرد. داده ها با بهره گیری از تحلیل واریانس آمیخته و از طریق نرم افزارSPSS-26  تجزیه وتحلیل شدند.
یافته ها
نتایج حاکی از آن بود که درمان فراشناختی و درمان شناختی رفتاری باعث افزایش بهزیستی روانشناختی و کاهش فشار خون و قند خون در پایان مداخلات و دوره پیگیری شده بودند (05/0>p). روش فراشناخت درمانی باعث کاهش بیشتر شاخص های زیستی و کاهش بیشتر اضطراب شده است (05/0>p).
نتیجه گیری
به دلیل تاثیری که درمان فراشناخت بر اصلاح باورهای فراشناختی موثر بر اضطراب و افزایش قند خون و فشار خون در زنان باردار دارد می تواند به تنهایی و یا با درمان مکمل در کاهش شاخص های زیستی و کاهش اضطراب در زنان باردار موثر باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
59 تا 72
لینک کوتاه:
magiran.com/p2676529 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!