بررسی تاثیر دوره ویژه آموزش بهداشت بر ارتقاء سطح بهداشت فردی و محیطی کارکنان مراکز تهیه و عرضه مواد غذایی شهر سمیرم

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

بهداشت و ایمنی مواد غذایی در سطح تولید و عرضه به عنوان یک اصل مهم برای جلوگیری از ابتلا به بیماری ها و نیز حفظ محیط ازنظر آلودگی در نظر گرفته می شود. هدف از پژوهش حاضر، بررسی تاثیر دوره ویژه آموزش بهداشت بر ارتقاء سطح بهداشت فردی و محیطی کارکنان مراکز تهیه و عرضه مواد غذایی شهر سمیرم است.

مواد و روش ها

پژوهش حاضر، مطالعه ای مداخله ای که از آذرماه سال 1400 الی اردیبهشت سال 1401 و به صورت برگزاری دوره آموزشی در 8 جلسه 5/1 ساعتی، به روش سخنرانی، کارگاه آموزشی و نمایش عملی برای 100 نفر از شاغلان و متصدیان مراکز تولید و عرضه مواد غذایی شهرستان سمیرم انجام شد. داده های قبل و بعد از آموزش، با پرسشنامه جمع آوری شد که شامل چهار بخش بوده که شامل مشخصات دموگرافیک (جنسیت، سن، سطح تحصیلات، نوع شغل و میزان سابقه کار)، آگاهی (36 سوال)، نگرش (6 سوال) و عملکرد (4 سوال) جمع آوری شد. تحلیل داده ها و سنجش تاثیر مداخله آموزشی در نرم افزار SPSS22 با آزمون های t زوجی، آزمون های تی مستقل و رگرسیون خطی Bivariate انجام شد.

یافته ها

برنامه های آموزشی موجب ارتقاء نمرات آگاهی، نگرش و عملکرد افراد شرکت کننده در مطالعه شد (05/0 > P value). نتایج نشان داد که میانگین نمره آگاهی، نگرش و عملکرد افراد شرکت کننده در مطالعه قبل از شرکت در کلاس های آموزشی به ترتیب برابر با 78/3 ± 44/14، 59/2 ± 26/17 و 25/3 ± 2/9 بود که بعد از مداخله آموزشی به ترتیب به 07/3 ± 9/25، 60/3 ± 06/25 و 94/2 ± 9/14 افزایش یافت.

نتیجه گیری

بر اساس نتایج به دست آمده از پژوهش حاضر، مداخله آموزشی به صورت برگزاری دوره ترکیبی شامل روش های سخنرانی، کارگاه آموزشی و نمایش عملی بر آگاهی، نگرش و عملکرد کارکنان مراکز تهیه و عرضه مواد غذایی شهر سمیرم موثر بوده است و می توان در آینده با استفاده از برنامه و محتوای آن به بهبود فرایندهای تهیه و عرضه مواد غذایی توسط کارکنان مراکز متولی آن گردید.

زبان:
فارسی
صفحات:
382 تا 397
لینک کوتاه:
magiran.com/p2676552 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!