بررسی تاثیر آلودگی صوتی ترافیک شهر کرج بر عملکرد ذهنی شهروندان سال 1401

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

صدای ترافیک یکی از مهم ترین دلایل آلودگی صوتی و همچنین یکی از معضلات زیست محیطی در جوامع امروزی می باشد. طبق گزارشات سازمان بهداشت جهانی صدای ترافیک عامل ایجاد اختلالات فیزیولوزیک و روان شناختی در شهروندان می باشد. از اختلالات روانشناختی می توان اختلال در عملکرد ذهنی افراد، اختلال در فعالیت روزانه، افزایش میزان حوادث ترافیکی، و همچنین کاهش تمرکز را مثال زد. و از اختلالات فیزیولوژیک می توان اختلال در خواب،افت شنوایی ،افزایش فشار خون، ناراحتی های گوارشی و تاثیر بر عملکرد ذهنی نام برد. براین اساس، هدف از مطالعه ی حاضر تعیین رابطه ی بین عملکرد ذهنی افراد در مواجهه با صدای ترافیک بود.

مواد و روش ها

این مطالعه بر روی 40 نفر از دانشجویان دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی البرز انجام شد. پرسشنامه سلامت روان بر روی کلیه افراد اجرا شد. و همچنین صدای ترافیک توسط دستگاه ضبط صوت به میزان 15 دقیقه ضبط شد. سپس شرکت کنندگان در دو حالت محیط آرام و در مواجهه با صدای ترافیک قرار گرفتند و در هر دو حالت در حین پخش صدای ضبط شده آزمون استروپ تست انجام شد. در نهایت با استفاده از تحلیل های آماری نسبت به یافتن ارتباط بین مواجهه با صدای ترافیک و تغییر در عملکرد ذهنی اقدام  شد.

یافته ها

نتایج نشان داد بعد از پخش صدا در تمامی شرکت کنندگان میانگین زمان همخوان کاهش یافت (0/143= p) در حالی که در تعداد پاسخ صحیح همخوان بعد از مواجهه با صدا افزایش یافته است. (0/640= p)

نتیجه گیری

نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد که صدای ترافیک اثرات متفاوتی را بر پارامترهای عملکرد ذهنی افراد با ویژگی های متفاوت ندارد، همچنین ارتباط معناداری بین صدا و سن و همچنین صدا و جنس مشاهده نشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
453 تا 464
لینک کوتاه:
magiran.com/p2676556 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!