شناسایی و اولویت بندی شاخص های توسعه گردشگری و تاثیرات آن بر رونق تعاونی های صنایع دستی روستایی در شهرستان سوادکوه شمالی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف

تعاونی های صنایع دستی در مناطق روستایی نقش مهمی را در جذب گردشگران ایفا می کنند. هدف این پژوهش شناسایی و اولویت بندی شاخص های توسعه گردشگری و تاثیرات آن بر رونق تعاونی های صنایع دستی روستایی بود.

روش شناسی: 

پژوهش حاضر از نوع توصیفی-پیمایشی بوده و در حیطه تحقیقات کاربردی دسته بندی می شود  که در سال 1401 در سوادکوه شمالی انجام شد. داده٬های این پژوهش با استفاده از پرسش نامه محقق ساخته گردآوری شد. ابعاد و معیارهای موثر بر توسعه صنعت گردشگری با مطالعه سایر پژوهش های انجام شده تهیه و در قالب پرسش نامه در اختیار جامعه خبرگان (ده نفر) قرار داده شد. طی دو دوره بازبینی توسط خبرگان مورد نظر، گزینه های تکراری حذف شد و پرسش نامه 55 گزینه ای تهیه شد. نمونه مورد مطالعه 30 نفر از کارشناسان توریسم و گردشگری بود که با استفاده از نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. برای انعکاس ارتباطات متقابل میان معیارها از تکنیک دیمتل استفاده شد. داده ها با استفاده از روش ANP تحلیل شد.

یافته ها

مهم ترین شاخص های توسعه گردشگری و رونق تعاونی های صنایع دستی عبارت بودند از بعد فرهنگی-اجتماعی، بعد زیست محیطی، بعد اقتصادی، افزایش درآمد و اشتغال و روحیه کارآفرینی. افزایش درآمد و اشتغال بیشترین تاثیرگذاری و بیشترین تعامل را با سایر معیارها داشتند. براساس اولویت بندی معیارهای اصلی، بعد فرهنگی-اجتماعی در اولویت اول، بعد زیست محیطی در اولویت دوم و افزایش درآمد و اشتغال در اولویت سوم قرار داشتند. در نهایت مشخص شد زیرمعیار نگرش مثبت مردم نسبت به گردشگری و ضعف زیرساخت های موجود در اولویت های اول و دوم قرار دارد.

نتیجه گیری

نگرش مردم نبست به پدیده گردشگری در بعد فرهنگی-اجتماعی، ضعف زیرساخت های گردشگری و فاصله از روستا و بازارهای فروش در بعد زیست محیطی، ایجاد و افزایش فرصت های شغلی در بعد افزایش درآمد و اشتغال مهم ترین معیارهای تاثیرگذار بر توسعه صنعت گردشگری است.

زبان:
فارسی
صفحات:
459 تا 468
لینک کوتاه:
magiran.com/p2677159 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!