ارزیابی تاثیر عوامل محیطی بر تمرکز حین رانندگی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

این پژوهش با هدف مطالعه تاثیر عوامل محیطی بر تمرکز رانندگی انجام شد. بدین منظور، یک ارزیابی کاربردی در منطقه 5 راهور تهران بر روی عملکرد رانندگی 37 راننده در نواحی درون و برون شهری تحت عوامل مختلف برهم زننده تمرکز انجام شد.

روش

این پژوهش از نظر روش های تحقیق، کمی و به صورت توصیفی مبتنی بر مشاهده  رفتارهای رانندگان وسایل نقلیه مسافری درون و برون شهری در حین رانندگی و با روش گردآوری داده ها از طریق مشاهده غیرمشارکتی صورت گرفته است.

یافته ها

با توجه به یافته ها، در نواحی برون شهری، رانندگان هنگام وجود یکی از عوامل برهم زننده تمرکز سرعت خود را کاهش می دهند درحالی که در نواحی درون شهری این گونه نیست. هم چنین، در نواحی برون شهری، هیچ تفاوتی در موقعیت عرضی یا بدون وجود عوامل برهم زننده تمرکز، وجود ندارد اما در نواحی درون شهری، تغییراتی در موقعیت عرضی رانندگان فاقد تمرکز تاحدی به چشم می خورد. علاوه بر این، صحبت کردن با مسافران باعث ناپایداری بیشتر موقعیت عرضی وسیله نقلیه شده و زمان عکس العمل راننده را افزایش می دهد. رانندگان در نواحی برون شهری هنگام صحبت کردن با مسافران در مقایسه با عدم وجود هیچ یک از عوامل برهم زننده تمرکز، فاصله بیشتری از وسیله نقلیه جلویی می گیرند. سرانجام در نواحی برون شهری، زمان عکس العمل با یا بدون وجود عامل برهم زننده تمرکز تقریبا یکسان است.

نتیجه گیری

نتایج نشان می دهد که درصورت استفاده از سامانه های هوشمند حمل ونقل در معابر، رانندگان مرتکب تخلفات کمتری می شوند. لذا پیشنهاد می شود که با تجهیز معابر به این سامانه ها امکان برهم خوردن تمرکز رانندگان به حداقل رسانده شده و در نتیجه موجبات ایمنی بیشتری در راه های درون و برون شهری فراهم کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
155 تا 178
لینک کوتاه:
magiran.com/p2677474 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!