روایی محتوا و پایایی پرسشنامه مدل اعتقاد بهداشتی در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف

جمع آوری داده ها به عنوان یکی از مهم ترین گام های یک مطالعه، نیازمند دسترسی به ابزاری روا و پایا است، مدل اعتقاد بهداشتی دهه هاست که به منظور ارتقاء رفتارهای پیشگیرانه در حوزه های مختلف به کار می رود. لذا مطالعه حاضر با هدف طراحی ابزاری معتبر و پایا به منظور بررسی رفتارهای پیشگیرانه در افراد مبتلا به دیابت نوع دو بر اساس سازه های مدل اعتقاد بهداشتی است.

مواد و روش ها

در یک مطالعه روش شناختی از سال 1396 تا 1397 به طول انجامید. گویه های ابزار از دو منبع 1) مرور متون و مقالات مرتبط و 2) بررسی پرسشنامه های موجود استخراج گردید. بر این اساس به منظور کسب اطمینان از روایی ابزار از روایی صوری و روایی محتوا و برای پایایی ابزار از ضریب آلفای کرونباخ جهت تعیین همسانی درونی استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS  نسخه 24 استفاده شد.

یافته ها

در مرحله روایی محتوا، میانگین CVR و CVI به ترتیب، برابر با 0/91 و 0/98 بود. میزان آلفای کرونباخ برای سازه های، حساسیت درک شده 0/56، شدت درک شده 83/0، موانع درک شده 71/0، منافع درک شده 0/86، خودکارآمدی 0/82و راهنمای عمل 0/79 به دست آمد. همسانی درونی به روش آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه 0/82 سنجیده شد.

نتیجه گیری

یافته های این مطالعه نشان می دهد، پرسشنامه بررسی رفتارهای پیشگیرانه در افراد مبتلا به دیابت نوع دو از روایی و پایایی مناسبی برخوردار است و می تواند به منظور سنجش و ارتقاء رفتارهای پیشگیرانه در افراد مبتلا به دیابت نوع دو مورد استفاده قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
2190 تا 2202
لینک کوتاه:
magiran.com/p2677743 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!