عوامل موثر در اندازه گیری سنگ کلیه با استفاده از تصویربرداری سی تی اسکندر مقایسه با تصویربرداری سونوگرافی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

سونوگرافی و سی تی اسکن بدون ماده حاجب دقیق ترین روش برای تشخیص سنگ است. باتوجه به این که تعیین اندازه سنگ ملاک اصلی در برنامه ریزی درمانی است، هدف از این مطالعه مقایسه سونوگرافی و سی تی اسکن بدون کنتراست در تعیین اندازه سنگ کلیه می باشد.

روش بررسی

در این مطالعه مقطعی، بیماران بیمارستان نمازی دانشگاه علوم پزشکی شیراز که از تیر تا مهر سال 1396 مراجعه کرده بودند موردبررسی قرار گرفتند. یک رادیولوژیست سی تی اسکن بیماران را با تصاویر سونوگرافی آنها ازنظر اندازه سنگ بررسی کرد. میزان همبستگی اندازه سنگ در سونوگرافی و سی تی اسکن در زیرگروه های مختلف با دسته بندی اندازه سنگ به سه زیرگروه ارزیابی شد.

یافته ها

میانگین اندازه سنگ اندازه گیری شده با سونوگرافی و سی تی اسکن به ترتیب 26/5±23/11 و 7/4±48/9 میلی متر بود که تفاوت معناداری داشت. بیشترین میزان همبستگی در سنگ های بیش از mm 10 (%81) و سپس در mm 5-10 (3/%69) مشاهده شد. کمترین تطابق در سنگ های کمتر از mm 5 (5/%37) مشاهده شد.

نتیجه گیری

نتایج نشان داد که سونوگرافی اندازه را در مقایسه با سی تی اسکن بیش ازحد برآورد می کند. این تفاوت در هر سه زیرگروه مشاهده شد، اما این تفاوت در اندازه سنگ کمتر از mm 5 بیشتر بود. میزان همبستگی در کلیه راست بیشتر از کلیه چپ است. پنجره استخوانی اندازه سنگ را درمقایسه با پنجره بافت نرم کم تخمین است. استفاده از سونوگرافی به عنوان غربالگری یا آزمایش اولیه برای تشخیص سنگ کلیه توصیه می شود. اما به دلیل محدودیت آن سی تی اسکن یک روش تشخیصی استاندارد درنظر گرفته می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
349 تا 355
لینک کوتاه:
magiran.com/p2677969 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!