بررسی تاثیر تغییرات اقلیم بر زیستگاه های حیات وحش با استفاده از سنجش از راه دور و GIS (منطقه مورد مطالعه: پارک ملی خبر در استان کرمان)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

توزیع موجودات و اکوسیستم ها تحت تاثیر تغییرات آب و هوایی قرار دارد، در واقع تغییرات آب وهوا بر الگوهای پراکنش تعداد زیادی از گونه ها تاثیر گذاشته و حتی منجر به جابه جایی، انقراض گونه های خاص، تخریب و از دست دادن زیستگاه ها شده است. در این راستا، فناوری سنجش ازدور به دلیل داشتن دید فضایی و یکپارچه از منطقه و نیز سیستم های اطلاعات مکانی (GIS) به دلیل داشتن قابلیت تجزیه وتحلیل، تهیه نقشه و مدل سازی می توانند در زمینه پایش، برنامه ریزی و مدیریت پویا و پایدار زیستگاه های حیات وحش کارآمد باشند. هدف این پژوهش بررسی روند تغییرات آب و هوایی-اقلیمی پارک ملی خبر واقع در جنوب استان کرمان با استفاده از فناوری سنجش ازدور و باندهای حرارتی ماهواره لندست و سیستم های اطلاعات جغرافیایی (GIS) می باشد. بنابرابن ابتدا تصاویر ماهواره ای لندست و سنجنده های (TM-ETM-TIRS) در سال های 1972 الی 2022 تهیه شده است سپس تصاویر اخذشده پیش پردازش، پردازش شده و نقشه های تغییرات دمای سطح (LST) در چهار فصل و برای سال های 1988-2000-2010-2014-2020-2022 تهیه شده است. همچنین به منظور پایش تغییرات پوشش گیاهی از ماهواره لندست و شاخص NDVI استفاده شده است. نتایج پژوهش، افزایش دمای سطح زمین در 40 سال گذشته و در 4 فصل مورد بررسی را نشان داد. همچنین نتایج تجزیه وتحلیل و پایش پوشش گیاهی (NDVI) کاهش میانگین پوشش های گیاهی منطقه در سال های مورد مطالعه را نشان داد. همچنین به منظور بررسی رابطه بین درصد پوشش گیاهی و تغییرات LST از رگرسیون خطی و نرم افزار SPSS استفاده شده است که مقدار ضریب 99=R درصد و 98 =R2 و ضریب تغییرپذیری R مقدار 97 درصد محاسبه شد که قابل قبول می باشد و نشان دهنده این می باشد که با کاهش پوشش گیاهی منطقه، دمای سطح افزایش یافته است. با توجه به یافته ها آنچه مشهود است روند تغییرات اقلیمی و افزایش نسبی دمای سطح زمین و کاهش پوشش گیاهی در منطقه مورد مطالعه همچنان ادامه دارد و نیازمند برنامه ریزی استراتژیک و مدیریت سیستماتیک زیستگاه حیات وحش خبر در جهت حفظ شاخص های مطلوبیت زیستگاه و تعادل و توازی روابط اکولوژیک و حفاظت تنوع فون و فلور فاخر منطقه می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
291 تا 306
لینک کوتاه:
magiran.com/p2678139 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!