چالش های به کارگیری فن آوری پوشیدنی در حوزه سلامت در ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

با افزایش جمعیت جهان، دسترسی به مراقبت های بهداشتی و سلامت به طور فزاینده ای مورد نیاز است. تمایل به کنترل مداوم علایم مختلف بیولوژیکی باعث گسترش تحقیقات در این حوزه و همچنین توسعه فن آوری های پوشیدنی شده است. نظارت بر فعالیت بدنی و رفتارهای افراد توسط ابزارهای پوشیدنی می تواند باعث بهبود رفتار و سلامت افراد شود. بنابراین، هدف این تحقیق شناخت چالش های استفاده از فن آوری های پوشیدنی در حوزه سلامت بود.

روش بررسی

این پژوهش کیفی در دو مرحله در زمستان 1401 انجام شد. در مرحله اول چالش های مربوط به استفاده از ابزارهای پوشیدنی در حوزه پزشکی از مطالعات پیشین شناسایی گردید. در مرحله دوم بر اساس روش دلفی نظر خبرگان در خصوص چالش ها دریافت شد. کمیته خبرگان پژوهش شامل 13 نفر از متخصصان فعال در حوزه فن آوری اطلاعات در پزشکی بر اساس نمونه گیری هدفمند بودند. استخراج یافته ها به روش تحلیل محتوا انجام شد.

یافته ها

بر اساس نتایج تحقیق مشخص شد که چالش های اصلی تجهیزات پوشیدنی مطابق نظر خبرگان ایرانی و ضریب توافق بر روی آنها شامل پذیرش فن آوری (923/0)، طراحی و توسعه (769/0)، کیفیت و امنیت داده (769/0)، حریم خصوصی و محرمانگی داده (923/0)، تاثیرات اجتماعی-اقتصادی (846/0)، قابلیت تعامل و اتصال بین سیستم ها (769/0)، اطلاعات بیمار و حجم بالای داده (846/0)، نظارت از راه دور (846/0) و تحریم ها (769/0) می شود. از این رو درک چالش های استفاده از برنامه ها و ابزارهای پوشیدنی برای نظارت بر فعالیت بدنی و رفتار افراد، به تعامل کاربران با چنین فن آوری هایی کمک می کند.

نتیجه گیری

پژوهش حاضر نشان داد که کاربردهای فن آوری پوشیدنی در حوزه سلامت در حال توسعه و تبدیل شدن به یک حوزه علمی مستقل است. به کارگیری عملی فن آوری پوشیدنی هنوز نیازمند طراحی و اعتبارسنجی مسیرهای جدید، تدوین استراتژی و یک مدل کسب وکار مناسب است. پزشکان و پژوهشگران باید در نظر داشته باشند که چگونه این پیشرفت های فناورانه ممکن است بر مراقبت های بهداشتی و سلامت افراد در عصرحاضر تاثیر بگذارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
72 تا 78
لینک کوتاه:
magiran.com/p2678495 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!