بررسی عوامل مرتبط با کاهش مصرف نمک در زنان جنوب ایران: کاربردی از مدل فرانظری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

کاهش نمک دریافتی جمعیت یکی از ساده ترین، موثرترین و مقرون به صرفه ترین راه ها برای کاهش بار بیماری های قلبی-عروقی است. پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل مرتبط با کاهش مصرف نمک با استفاده از مدل فرانظری در زنان جنوب ایران انجام شد.

روش بررسی

پژوهش حاضر، مطالعه ای مقطعی از نوع توصیفی-تحلیلی بود که از آبان تا بهمن 1401 بر روی زنان 18 تا 59 ساله مراجعه کننده به مراکز جامع سلامت شهرستان بستک انجام شد. تعداد 452 نفر با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه ای مشتمل بر سه بخش: اطلاعات دموگرافیک، پرسشنامه محقق ساخته بر اساس سازه های مدل فرانظری و پرسشنامه کاهش مصرف نمک جمع آوری شد. داده ها با استفاده از آزمون های کروسکال والیس، همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون با نرم افزار SPSS نسخه 22 تجزیه و تحلیل شد.

یافته ها

نتایج نشان داد که دامنه سنی شرکت کنندگان بین 18 تا 52 سال با میانگین 13/10 ± 51/35 سال بود. 5/23 درصد از شرکت کنندگان در مرحله پیش تفکر، 7/21 درصد در مرحله تفکر،8/20 درصد در مرحله آمادگی، 3/11 درصد در مرحله عمل و 8/22 درصد در مرحله حفظ و نگهداری بودند. نتایج تحلیل همبستگی پیرسون نشان داد که بین فرآیندهای شناختی (44/0=r،01/0>p)، فرآیندهای رفتاری (54/0=r،01/0>p)، خودکارآمدی (43/0=r،01/0>p)، و موازنه تصمیم گیری (37/0=r،01/0>p)، با رفتار کاهش مصرف نمک رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. اما بین وسوسه انگیزی و رفتار کاهش مصرف نمک همبستگی منفی معنی داری وجود داشت (34/0-=r، 01/0>p). همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که سن، شرطی سازی متقابل، خودکارآمدی، افزایش خودآگاهی، موازنه تصمیم گیری، روابط     یاری رسان و وسوسه انگیزی می توانند 1/38 درصد از کل واریانس رفتار کاهش مصرف نمک را پیش بینی کنند (05/0>p).

نتیجه گیری

بر اساس یافته ها، خودکارآمدی، وسوسه انگیزی، فرآیندهای تغییر شناختی و رفتاری، مزایا و معایب کاهش مصرف نمک نقش عمده ای در رفتار کاهش مصرف نمک دارند. پیشنهاد می شود این عوامل  در توسعه و اجرای مداخلات آموزشی مورد توجه قرار گیرند.

زبان:
فارسی
صفحات:
67 تا 88
لینک کوتاه:
magiran.com/p2678658 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!