بررسی مقایسه ای اثرات دیابت و کم کاری تیروئیدی بر کیفیت کروماتین اسپرم در موش های بالغ

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

بیماری دیابت و عملکرد غیر طبیعی تیرویید باعث اختلال در سیستم تولید مثلی می شوند که  با عوارضی مانند کاهش میزان تستوسترون، قطر لوله سمی نفروس، میل جنسی، تحرک اسپرم، مورفولوژی اسپرم های طبیعی و باروری همراه است. مشخص شده است که سطح بالای قند خون و کاهش هورمون های تیروییدی ممکن است بر کیفیت اسپرم تاثیر بگذارد و شانس باروری مردان را کاهش دهد. همچنین نشان داده شده است که تغییر در ساختار کروماتین اسپرم در طی فرآیند اسپرماتوژنز، با کاهش تعداد و تحرک و یا مورفولوژی غیر طبیعی اسپرم همراه است. بنابراین این مطالعه با هدف بررسی اثرات دیابت و کم کاری تیروییدی بر کیفیت کروماتین اسپرم طراحی گردید.

روش ها

در این مطالعه 60 سر موش نر نژاد Balb/C به صورت تصادفی به 5گروه: 1) کنترل، 2) دیابتی، 3) دیابت +انسولین، 4) شم و 5) گروه کم کاری تیروییدی تقسیم شدند. بعد از 35 روز، اپیدیدیم های چپ برای بررسی کیفیت کروماتین اسپرم با رنگ آمیزی آنیلین بلو خارج گردیدند.

نتایج

نتایج این تحقیق نشان داد که، یکپارچگی کروماتین اسپرم بصورت افزایش درصد کروماتین های غیرطبیعی و کاهش کیفیت کروماتین در گروه های دیابتی و کم کاری تیروییدی به طور معناداری در مقایسه با سایر گروه ها تغییر کرد (P<0.05) و درمان با انسولین این پارامتر را در مقایسه با گروه دیابت بهبود بخشید .(P<0/05)

نتیجه گیری

یافته های ما نشان داد که دیابت و کم کاری تیروییدی تاثیرات منفی بر یکپارچگی کروماتین اسپرم دارند و ابتلاء به این بیماریهای زمینه ای احتمالا سبب افزایش ناباوری خواهد شد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 13
لینک کوتاه:
magiran.com/p2678662 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!