مقایسه اثر عصاره هیدروالکلی و فلاونوئید تام برگ گیاه حرا (Avicennia marina) بر میزان Bax، Bcl-2، Caspase-9 و p53 در بافت تخمدان موش های صحرایی دیابت نوع یک

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

گیاه حرا دارای خواص آنتی اکسیدانی و هیپوگلیسمیک می باشد. فلاونویید های گیاه حرا از تشکیل رادیکال های آزاد اکسیژن جلوگیری می کند بنابراین تنش اکسیداتیو ناشی از بیماری های مختلف از جمله دیابت را مهار می نمایند. هدف از این مطالعه مقایسه اثر عصاره هیدروالکلی و فلاونویید تام برگ گیاه حرا بر میزان Bax، Bcl-2، Caspase-9 و پروتیین p53 در بافت تخمدان موش های صحرایی دیابت نوع یک می باشد.

روش ها

در این مطالعه تجربی 42 سر موش صحرایی ماده نژاد ویستار به  6 گروه مساوی سالم، کنترل دیابتی، دو گروه دیابتی تحت تیمار با عصاره هیدروالکلی اندام هوایی حرا (50 و 100 mg/Kg) و دو گروه دیابتی تحت تیمار با فلاونویید تام اندام هوایی حرا (50 و 100 mg/Kg)  به طور تصادفی ساده تقسیم شدند. در پایان دوره درمان میزان Bax، Bcl-2، Caspase-9 و p53 در بافت تخمدان توسط روش الایزا سنجش شد.

نتایج

با توجه به نتایج به دست آمده، میزانBax ، Caspase-9 و p53 در بافت تخمدان موش های دیابتی تحت تیمار با غلظت های 50 و 100 mg/Kg فلاونویید حرا در مقایسه با گروه کنترل دیابتی به صورت وابسته به دوز تزریقی به  طور معنی داری کاهش و میزان Bcl-2 به طور معنی داری افزایش یافت (05/0>p). میزانBax ، Caspase-9 و p53 در بافت تخمدان گروه تحت تیمار با غلظت 100 mg/Kg عصاره هیدروالکلی در مقایسه با گروه کنترل دیابتی به  طور معنی داری کاهش و میزان Bcl-2 به طور معنی داری افزایش یافت (05/0>p). در مقایسه بین فلاوونویید کل و عصاره هیدروالکلی در غلظت 50 اختلاف معنی داری مشاهده نشد ولی در غلظت 100، فلاونویید تام نسبت به عصاره هیدروالکلی تغییرات معنی داری را در پارامترهای مورد بررسی ایجاد نمود (05/0<p).

نتیجه گیری

فلاونویید تام برگ در مقایسه با عصاره هیدروالکلی حرا در کاهش آپوپتوزیس و پروتیین p53 در بافت تخمدان موش های دیابتی نوع یک می تواند موثرتر باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
46 تا 55
لینک کوتاه:
magiran.com/p2678665 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!