اثر 8 هفته تمرین دایره ای و مصرف چای قرمز بر برخی آنزیم های کبدی و تغییرات نیمرخ لیپیدی و انسولینی زنان چاق

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

یکی از عوامل اساسی در تغییر شیوه زندگی افراد چاق، انتخاب روش صحیح فعالیت بدنی و رعایت ملاحظات غذایی است. هدف تحقیق حاضر بررسی تاثیر هشت هفته تمرین دایره ای‏ و‏ مصرف چای قرمز بر برخی آنزیم های کبدی و تغییرات نیمرخ لیپیدی و انسولینی زنان چاق بود.‏

روش ها

24 زن چاق به طور تصادفی در 4 گروه تمرین ‏دایره ای‏، تمرین دایره ای‏ به همراه مصرف چای قرمز، مصرف چای قرمز و کنترل قرار گرفتند. تمرین دایره ای به مدت 8 هفته و هر هفته 3 جلسه اجرا شد. نفرات گروه مکمل نیز به مدت 8 هفته روزانه 2 گرم چای قرمز را دریافت نمودند. شاخص های لیپیدی، مقاومت به انسولین، آتروژنیک و برخی آنزیم های کبدی قبل از شروع برنامه تمرینی و پس از آخرین جلسه تمرین از طریق نمونه خونی اندازه گیری شد. داده ها توسط نرم افزار Spss نسخه 21 در سطح معناداری 0/05≥P مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

نتایج

وزن و شاخص توده بدنی در گروه های تمرین+ مکمل و تمرین کاهش معناداری داشت (001/0=p). درصد چربی نیز در گروه های تمرین+ مکمل و تمرین (001/0=p و 004/0=p) کاهش معناداری داشت. سطوح کلسترول تام در گروه های تمرین+ مکمل و تمرین کاهش معناداری داشت (029/0=pو 001/0=p). سطوح LDL در گروه های تمرین+ مکمل و مکمل کاهش معناداری یافت (017/0=p و 037/0=p). سطوح تری گلیسیرید و HDL در گروه مکمل به ترتیب کاهش و افزایش معناداری داشت (010/0=p و 001/0=p). شاخص آتروژنیک در گروه های تمرین و مکمل کاهش معناداری داشت (021/0=p و 001/0=p). سطوح آنزیم کبدی ALT در گروه تمرین کاهش معناداری یافت (017/0= p).

نتیجه گیری

با‎ ‎توجه به نتایج پژوهش حاضر به نظر می رسد استفاده از تمرینات ‏دایره ای به همراه مکمل یاری چای قرمز، احتمالا رویکردی موثر در جهت کاهش وزن ‏محسوب می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
71 تا 86
لینک کوتاه:
magiran.com/p2678667 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!