بررسی عادت غذایی و فعالیت بدنی در بیماران مبتلا به آرتریت روماتویید شهر زاهدان: یک مطالعه مورد شاهدی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

آرتریت روماتویید شایع ترین بیماری التهابی مفصل در جمعیت عمومی است. مانند بسیاری از بیماری های مزمن دیگر، آرتریت روماتویید در ارتباط با سبک زندگی است. لذا این مطالعه با هدف تعیین ارتباط بین عادات غذایی و فعالیت بدنی در بیماران مبتلا به آرتریت روماتویید شهر زاهدان انجام شد.

روش ها

در این مطالعه مورد-شاهدی، تعداد 170 فرد سالم مراجعه کننده به مراکز بهداشتی سطح شهر و 170 بیمار مبتلا به آرتریت روماتویید مراجعه کننده به بیمارستان علی ابن ابی طالب زاهدان در سال 1401 به صورت تصادفی انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های روایی و پایایی شده شامل عادات غذایی و پرسشنامه بین المللی فعالیت بدنی (IPAQ) استفاده شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 20 و با استفاده از آزمون تی مستقل و مجذور کای مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

نتایج

نتایج نشان داد که فراوانی مصرف غذاهای شور (14/7 درصد در مقابل 7/6 درصد) و غذاهای پرچرب بیش از 3 بار در ماه (52/4 درصد در مقابل 35/9 درصد) در این بیماران بیشتر از گروه سالم است. تعداد افراد دارای اضافه وزن در بیماران مبتلا به آرتریت بیشتر از گروه شاهد است و اکثر این بیماران ساعت خواب کمتر از 7 ساعت در روز ، سطح تحصیلات ودرآمد پایین داشتند. همچنین ارتباط معنی داری بین فعالیت بدنی بین دو گروه وجود داشت (0/001=p).

نتیجه گیری

ما دریافتیم که سطح فعالیت فیزیکی در این  بیماران در مقایسه با جمعیت عمومی کمتر است و بیماران مبتلا به آرتریت روماتویید عادات غذایی نادرستی دارند. بنابراین،می توان بیماران مبتلا به آرتریت روماتویید به سبک زندگی سالم تشویق نمود.

زبان:
فارسی
صفحات:
87 تا 98
لینک کوتاه:
magiran.com/p2678668 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!