پاسخ آفتابگردان (Helianthus annuus L.) به سیستم های تغذیه گیاهی در خاک تحت محلول-پاشی با کود مایع آمینوفیش AMI 16، اسید فولویک و میکروکامل

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

به منظور بررسی تاثیر نوع تغذیه گیاهی در خاک تحت محلول پاشی با ترکیبات متنوع بر عملکرد و اجزای آن در آفتابگردان (Helianthus annuus L.)، آزمایشی به صورت کرت های خرد شده بر پایه طرح بلوک های کامل تصادفی در سه تکرار در مزرعه تحت نظارت جهاد کشاورزی صوفیان واقع در روستای خواجه مرجان در سال 1398 به اجرا در آمد. فاکتورهای آزمایش شامل کاربرد انواع سیستم های تغذیه ای (نیتروژنه از منبع اوره، ورمی کمپوست و مایکوریزا) و محلول پاشی (کود مایع آمینوفیش AMI 16، اسید فولویک و کود میکرو کامل) بودند که سیستم های تغذیه ای در ابتدای کشت و تیمارهای محلول پاشی در دو مرحله قبل از گل دهی و گل دهی به کار برده شدند. نتایج نشان داد که با کاربرد مایکوریزا و ورمی کمپوست بیشترین مقادیر عملکرد و اجزای آن در آفتابگردان در مقایسه با کاربرد کود شیمیایی نیتروژنه به دست می آید. همچنین، بیشترین مقادیر عملکرد و اجزای آن در بوته های آفتابگردان با کاربرد کود میکرو کامل و کود مایع آمینوفیش AMI 16 در مقایسه با کاربرد اسید فولویک و تیمار عدم محلول پاشی به دست آمد. اثرات متقابل سیستم های تغذیه ای و محلول پاشی نیز نشان داد که بیشترین عملکرد دانه از کاربرد کود میکرو کامل به همراه ورمی کمپوست و بیشترین عملکرد روغن دانه از کاربرد کود میکرو کامل به همراه مایکوریزا به ترتیب با 90/4292 و 95/2035 کیلوگرم در هکتار به دست می آید. با این حال، بین این تیمارها و تیمارهای کاربردی کود مایع آمینوفیشAMI 16  به همراه مایکوریزا و ورمی کمپوست اختلاف معنی داری مشاهده نشد. نتایج کلی این تحقیق نشان داد که محلول پاشی با کود میکرو کامل یا کود مایع آمینوفیش AMI 16 به همراه مایکوریزا و ورمی کمپوست می تواند با تامین عناصر غذایی و آب مورد نیاز بوته های آفتابگردان در مراحل حساس رشدی و با تداوم طول دوره های رشد رویشی و زایشی (خصوصا دوره پر شدن دانه ها) منجر به افزایش عملکرد و اجزای آن در آفتابگردان شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
699 تا 721
لینک کوتاه:
magiran.com/p2679209 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!