هنجار درونی آزمون تفکر انتقادی کالیفرنیا فرم ب در دانشجویان تحصیلات تکمیلی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

تفکر انتقادی با هدف ارتقاء مهارت های فردی جهت تعیین ارزش و مزایای یک پدیده یا اطلاعات به کار گرفته می شود. ارزیابی این مهارت با یک ابزار استاندارد می تواند به شناسایی مهارت های تعامل با اطلاعات کمک نماید.

روش کار

پژوهش حاضر توصیفی است و به روش پیمایشی مقطعی انجام گرفت. جامعه پژوهش شامل 260 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بودند که به صورت تصادفی در پژوهش مشارکت داشتند. برای هنجاریابی آزمون از تحلیل عاملی اکتشافی، تحلیل عاملی تاییدی، ضریب دشواری و ضریب تمیز استفاده شد.

یافته ها

یافته های حاصل از تحلیل عامل اکتشافی منجر به شناسایی الگو با 28 گویه و چهار عامل "ارزشیابی"، "تجزیه و تحلیل"، "استنباط" و "تفسیر" گردید. این الگو با همسانی درونی 832/0 توانایی تبیین بیش از 41 درصد از تغییرات تفکر انتقادی را دارا است. همبستگی بین کلیه عوامل شناسایی شده مثبت و معنی دار بود. یافته های تحلیل عامل تاییدی با CFI برابر 861/0، GFI برابر 838/0 و RMSEA برابر 049/0 بیانگر تایید عوامل شناسایی شده می باشد. یافته های ضرایب دشواری و تمیز نشان دادند که بیش از نیمی از سوالات آزمون در سطح دشوار قرار دارند و توانایی ضعیفی جهت تمایز بین دانشجویان قوی و ضعیف دارند. همچنین 4 سوال، که دارای ضریب تمیز صفر یا منفی بودند، شناسایی شدند.

نتیجه گیری

آزمون تفکر انتقادی کالیفرنیا فرم ب در دانشجویان ایرانی هنجار و معتبر است و می تواند در بررسی مهارت های تعامل با اطلاعات مورد استفاده قرار گیرد. ولیکن باتوجه به دشواری بالای بیش از نیمی از سوالات و توانایی ضعیف آنان در تشخیص دانشجویان ضعیف و قوی، جهت استفاده در دانشجویان ایرانی نیاز به اصلاح دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
252 تا 265
لینک کوتاه:
magiran.com/p2679268 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!