ارائه الگوی اخلاق حرفه ای اساتید در نظام آموزش عالی :پژوهش کیفی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

آموزش عالی می تواند نقش مفیدی در تربیت نیروی متخصص و متعهد ایفا نماید. از این رو احساس نیاز به تدوین مجموعه ای جامع و فراگیر که بطور اختصاصی به مولفه های اخلاق حرفه ای در آموزش عالی و نیز لزوم آموزش آنان به اساتید بپردازد، وجود دارد. لذا پژوهش حاضر با هدف ارایه الگوی اخلاق حرفه ای اساتید در نظام آموزش عالی انجام پذیرفت.

روش کار

پژوهش حاضر به روش کیفی انجام شد. در این روش، از دو قسمت تحلیل مضمون و تحلیل محتوای مصاحبه ها استفاده گردید. کلیه متون علمی و مستند مربوط به نظریه آموزش اخلاق حرفه ای در آموزش عالی به عنوان جامعه پژوهش در نظر گرفته شد. به منظور شناسایی مقوله ها، از نظرات نخبگان استفاده شد. نمونه گیری نخبگان به دو روش هدفمند و گلوله برفی تا رسیدن به اشباع نظری انجام گرفت. داده ها با استفاده از کدگذاری باز و محوری، و از طریق نرم افزار تحیل کیفی maxqdaتجزیه و تحلیل شدند.

نتایج

با بررسی و ادغام 314 مضمون اولیه، 24 مضمون سازمان دهنده برای اخلاق حرفه ای اساتید شناسایی شده و شبکه مضامین اخلاق حرفه ای ترسیم گردید. بر این اساس، اخلاق حرفه ای در آموزش عالی شامل 7 مقوله اصلی اخلاق آموزشی، پژوهشی، فردی، سازمانی، مالی، تعاملی و فرهنگی نشان داده شد. در نهایت، به روش فراترکیب، الگوی نهایی حاصل از ترکیب تحلیل اسناد و مصاحبه ها ترسیم گردید.

نتیجه گیری

به مسیولین دانشگاه ها توصیه می شود تا ضمن شناخت الگوی حرفه ای اساتید، نسبت به ارتقا اخلاق حرفه ای در آموزش عالی قدم بردارند.

زبان:
فارسی
صفحات:
266 تا 279
لینک کوتاه:
magiran.com/p2679269 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!