الگوی دانشگاه پژوهی در دانشگاه های وابسته به جهاد دانشگاهی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

دانشگاه پژوهی فرآیند نظام یافته پژوهش ها و ارزشیابی های منظم در یک دانشگاه است که به منظور پشتیبانی از سیاست گذاری، برنامه ریزی و تصمیم گیری راهبردی و عملیاتی در راستای اعمال مدیریت دانش محور در نظر گرفته می شود. هدف از این پژوهش طراحی الگوی دانشگاه پژوهی در دانشگاه های وابسته به جهاد دانشگاهی است.

روش بررسی

هدف پژوهش حاضر ارایه و طراحی الگوی دانشگاه پژوهی در دانشگاه های وابسته به جهاد دانشگاهی است و در حیطه تحقیقات کاربردی طبقه بندی می شود. داده های موردنیاز از طریق بررسی اسناد دفاتر دانشگاه پژوهی دانشگاه های معتبر دنیا، متون، گزارش های علمی و شرح وظایف رسمی دانشگاه های وابسته به جهاد دانشگاهی جمع آوری شده اند. نحوه گردآوری داده های موردنیاز در زمره «تحقیق کیفی اکتشافی» با داده هایی از نوع کیفی است. جامعه آماری موردمطالعه شامل صاحب نظران و خبرگان دانشگاهی هستند که از موضوع شناخت کافی داشته اند. تحلیل داده ها با استفاده از روش اشتراس و کوربین (کدگذاری باز، محوری و انتخابی) انجام شده است.

یافته ها

از تجزیه و تحلیل داده ها و مصاحبه های انجام گرفته شش بعد اصلی در حوزه دانشگاه پژوهی به دست آمد، همچنین 28 مولفه استخراج شد و جمع بندی نتایج انجام گرفت.

نتیجه گیری

آموزش عالی سیستم پیچیده ای است که با تاریخچه های فرهنگی متفاوت، رشته های متنوع و عدم توازن منابع در نظام های آموزشی مختلف روبرو است. این تفاوت ها نشان دهنده عدم کارآمدی سیاست های یکدست در زمینه آموزش عالی برای همه است؛ بنابراین سیاست ها باید به این تفاوت ها سازگار شوند. دانشگاه پژوهی یک مکانیزم، برای تمرکز و تسهیل جمع آوری، تجزیه و تحلیل و تفسیر داده ها به منظور ارتقای تصمیم گیری در دانشگاه های ایرانی است.

زبان:
فارسی
صفحات:
108 تا 124
لینک کوتاه:
magiran.com/p2679741 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!