پیش بینی رفتار تحصیلی نوآورانه دانشجویان دانشگاه کاشان براساس مهارت های تفکر، مهارت کار تیمی و قابلیت های حل مساله

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

با توجه به سیاست کارآفرین کردن دانشگاه ها و دانشجویان، خلاقیت و رفتار نوآورانه دانشجویان می تواند علاوه بر توسعه ی محیط دانشگاهی، به کارآفرین شدن دانشجو و ایجاد زمینه ی اشتغال در آن، موثر واقع شود. لذا می توان گفت که در محیط متغیر و دانش محور کنونی، تنها دانشجویان نوآور می توانند موجودیت خود را حفظ کنند و به نیازهای بازار کار در زمان معین پاسخ دهند. لذا هدف پژوهش حاضر، پیش بینی رفتار تحصیلی نوآورانه دانشجویان براساس مهارت های تفکر، مهارت کار تیمی و قابلیت های حل مساله بود.

روش ها

نوع پژوهش، مقطعی- همبستگی و جامعه آماری، دانشجویان دانشگاه کاشان در سال تحصیلی 1402-1401  که از طریق جدول مورگان و به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای 380 دانشجو به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش، چهار پرسشنامه رفتار نوآورانه، مهارت های تفکر، کار تیمی و راهبرد حل مساله بود. تحلیل داده ها در سطح توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم افزارهای آماری SPSS و Smart PLS انجام گرفت.

یافته ها

نتایج نشان داد که میانگین رفتار نوآورانه (0/73±3/34)، مهارت های تفکر (0/53±3/6) و کار تیمی (0/61±3/55) بالاتر از حد متوسط بود. همچنین میانگین مولفه اعتماد به حل مسایل (6/16±47/49) بالاتر از نمره ملاک و میانگین مولفه های گرایش اجتناب (10/64±52/98) و کنترل شخصی (4/54±13/92) پایین تر از نمره ملاک بود. ضرایب مسیر نشان داد که مهارت تفکر (Beta=0.195, P=0.003) و کار تیمی (Beta=0.377, P=0.001) روی رفتار نوآورانه دانشجویان تاثیر مثبت و معنی دار دارد و قابلیت حل مساله (Beta=0.061, P=0.08) روی رفتار نوآورانه دانشجویان تاثیر معنی داری نداشت.

نتیجه گیری

نتایج حاصله نشان داد که رفتار نوآورانه دانشجویان، متاثر از مهارت های تفکر و کار تیمی است. تایید رابطه میان مهارت های تفکر و کار تیمی با رفتار نوآورانه دانشجویان و شناسایی بعد یا ابعادی از مهارت های تفکر و کار تیمی که بیشترین ارتباط را با رفتار نوآورانه دانشجویان داشت، به مسیولان و دست اندرکاران نظام آموزشی کمک می کند تا با توجه به قابل رشد بودن مهارت های تفکر و کار تیمی، زمینه های رشد خلاقیت و رفتار نوآورانه را در دانشجویان فراهم نمایند.

زبان:
فارسی
صفحات:
39 تا 50
لینک کوتاه:
magiran.com/p2680286 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!