بررسی و مدیریت آثار روان شناختی شیوع بیماری کووید-19 بر سلامت روان دانش آموزان در دوران پساکرونا: یک مطالعه مروری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

همه گیری کووید-19 علاوه بر اثراتی که بر سلامت جسمانی افراد داشت، اثرات روان شناختی زیادی نیز بر مردم برجای گذاشته است. از جمله افراد در معرض این پیامدها، دانش آموزان هستند. بنابراین، هدف مطالعه حاضر تعیین راه کارهای مدیریت آثار روان شناختی شیوع بیماری کووید-19 بر سلامت روان دانش آموزان در دوران پساکرونا می باشد.

مواد و روش ها

در این مطالعه مروری نظام مند، مقالات در پایگاه های اطلاعاتی PubMed، Springer، ISI، Scopus، Science direct، Google Scholar، Magiran، Noormags و SID با استفاده از کلید واژه های مرتبط با اهداف و موضوع پژوهش شامل کووید-19، سلامت روان دانش آموزان، اثرات روان شناختی کرونا، اختلالات روان شناختی دوران کرونا، راه کارهای مدیریت کرونا، و پساکرونا طی سال های 2019 تا 2021 مورد جستجو قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل مقالات مطابق با معیارهای ورود و خروج، به صورت کیفی انجام گرفت و نتایج در قالب نمودار جریانی و جدول خلاصه گردید. 

یافته ها

نتایج بررسی 20 مقاله نهایی شامل 12 مقاله لاتین و 8 مقاله فارسی، بر اساس چک لیست معیارهای ورود و خروج بیان گر آن بود که شیوع بیماری کووید-19 بر سلامت روان دانش آموزان، پیامدهای روان شناختی مخرب و منفی در سه بعد آموزشی، فردی و اجتماعی بر جای گذاشته است.   

نتیجه گیری

به منظور مدیریت آثار روان شناختی بیماری کووید-19 در ابعاد مختلف (فردی، اجتماعی و آموزشی)، تدوین و ارایه یک برنامه استراتژیک و جامع به صورت مشارکتی در نظام تعلیم و تربیت در دوران پساکرونا بر پایه سه اصل تعیین اهداف و انتخاب خط مشی، توجه به مولفه های اثرگذار و مشخص نمودن عوامل اجرایی بر اساس حیطه وظایف، حقیقتی انکارناپذیر است.

زبان:
فارسی
صفحات:
1105 تا 1120
لینک کوتاه:
magiran.com/p2680442 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!