بررسی ارتباط بین مراقبت های پرستاری فراموش شده با میزان رضایتمندی بیماران مبتلا به نارسایی قلبی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

مراقبت های پرستاری از طریق دستیابی به دیدگاه های بیماران تلاش می کند اقدامات مناسب و همگام را به گونه ای ارایه نماید که ضمن بهبود کیفیت مراقبت، ایمنی بیمار حفظ شود. این مطالعه با هدف تعیین ارتباط بین مراقبت های پرستاری فراموش شده با رضایتمندی در بیماران مبتلا به نارسایی قلبی در سال 1399-1400 انجام شد.

روش کار

این مطالعه توصیفی همبستگی برروی 282 بیمار نارسایی قلبی بستری در بخش CCU بیمارستان آیت الله موسوی زنجان انجام شد. شرکت کنندگان با نمونه گیری در دسترس در مطالعه وارد شدند. ابزار مطالعه شامل پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و بالینی، مراقبت های پرستاری فراموش شده بر اساس گزارش بیمار (MISSCARE Survey-Patient) و رضایت بیماران از مراقبت های پرستاری (PSI: Patient Satisfaction Instrument) بود. داده ها با استفاده از آزمون های آماری تی مستقل، آنووا و ضریب همبستگی پیرسون و در نرم افزار SPSS 16 تحلیل شد.   

یافته ها

میانگین ± انحراف معیار نمره کل مراقبت های فراموش شده از دیدگاه بیماران برابر با 40/7 ± 43/60 بود. میانگین ± انحراف معیار نمره کل رضایتمندی بیماران برابر با 84/11 ± 21/56 بود. ضریب همبستگی پیرسون بین نمره رضایتمندی بیماران و نمره مراقبت های فراموش شده همبستگی معنادار و معکوس (001/0>p-value، 555/0-=r) نشان داد.

نتیجه گیری

طبق گزارش بیماران سطح مراقبت های پرستاری فراموش شده بالاتر از حد متوسط بود. سطح رضایتمندی بیماران در همه ابعاد پایین بود. با کاهش میزان مراقبت های فراموش شده، سطح رضایتمندی بیماران افزایش می یابد. لذا، توجه به توسعه و ارتقاء کیفیت مراقبت های پرستاری در زمینه کاهش مراقبت های فراموش شده و افزایش رضایتمندی بیماران توصیه می شود.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
57 تا 66
لینک کوتاه:
magiran.com/p2680512 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!