تعیین روابط علی ساختاری مهارتهای حل مسئله، راهبردهای مقابله ای و خلق وخو با تابآوری با میانجیگری آشفتگی روانشناختی در پرستاران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

رشد تاب‍ آوری به واسطه حل مسیله، راهبردهای مقابله ای و خلق وخو انجام می‍شود و درخصوص تعیین نقش روابط علی ساختاری مهارت‍های حل مسیله، راهبردهای مقابله ای و خلق وخو با تاب‍آوری با میانجی‍گری آشفتگی روانشناختی مطالعه‍ای در بین پرستاران صورت نگرفته است. این پژوهش با هدف تعیین روابط علی ساختاری مهارت‍های حل مسیله، راهبردهای مقابله ای و خلق وخو با تاب‍آوری با میانجی‍گری آشفتگی روانشناختی در پرستاران انجام شد.

روش کار

این پژوهش توصیفی - همبستگی (معادلات ساختاری) بود و جامعه آماری آن دربرگیرنده کلیه پرستاران شهر تبریز در سال 1400-1399 بود که تعداد 500 نفر به روش نمونه گیری تصادفی طبقه‍ای انتخاب شدند. اطلاعات  با استفاده از  پرسشنامه‍های حل مسیله هپنر و کراسکوف (PSQ)، راهبردهای مقابله ای لازاروس و فولکمن (CSQ)، خلق و خو باس و پلامین (EAS)، تاب آوری کانر - دیویدسون (CD-RISC) و آشفتگی روانشناختی کسلر و همکاران (PDQ) گردآوری شد. داده ها با استفاده از روش تحلیل معادلات ساختاری در نرم افزارهای SPSS.23 و Smart Pls3 تحلیل شدند.

یافته‍ ها:

 بین مهارت‍های حل مسیله (001/0=p، 174/0β=) و راهبردهای مقابله ای (002/0=p، 188/0β=) با تاب آوری رابطه علی مستقیم وجود داشت؛ درحالی که بین خلق وخو با تاب آوری رابطه علی مستقیم وجود نداشت (459/0=p). همچنین، بین راهبردهای مقابله ای (001/0=p، 143/0β=) و خلق وخو (002/0=p، 259/0β=) با تاب آوری با میانجی‍گری آشفتگی روانشناختی رابطه علی غیرمستقیم وجود داشت؛ اما بین مهارت‍های حل مسیله (947/0=p، 003/-0β=) با تاب آوری با میانجی‍گری آشفتگی روانشناختی رابطه علی غیرمستقیم وجود نداشت.

نتیجه‍ گیری:

 با توجه به اینکه رابطه راهبردهای مقابله ای و خلق وخو با تاب آوری را آشفتگی روانشناختی میانجی‍گری می‍کند؛ به نظر می‍رسد نتایج این پژوهش در طراحی مداخلاتی با هدف ارتقای تاب‍آوری پرستاران با درنظرگرفتن نقش متغیرهای مورد بحث کمک‍کننده باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 12
لینک کوتاه:
magiran.com/p2681124 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!