تاثیر اعتبارات نهادی بر تولید و سودآوری گاوداری های صنعتی شهرستان گرگان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

اعتبارات نهادی یکی از ابزارهای اصلی سیاست گزاری برای رشد تولید و استفاده از فناوری های نوین در توسعه کشاورزی می باشد. اعتبارات نقش عمده ای در تامین سرمایه مورد نیاز برای توسعه کشاورزی و زیربخش دامپروری ایفا می نماید. اعتبارات نهادی از انواع اعتبارات هدایت شده هستند که با هدف گسترش و رشد تولیدات کشاورزی و دامپروری به افراد اعطا می شود.

مواد و روش ها

با توجه به اهمیت اعتبارات نهادی در این پژوهش سعی شده است که با استفاده از داده های اولیه که از طریق پرسشنامه و مصاحبه حضوری با دامداران گرد آوری شده به بررسی تاثیر اعتبارات نهادی بر تولید و سودآوری گاوداری های صنعتی شهرستان گرگان پرداخته شود. جمع آوری آمار و اطلاعات این پژوهش بر پایه اطلاعات میدانی، با تکمیل پرسشنامه و مصاحبه حضوری به روش تمام شماری انجام شد. بدین منظور تعداد 40 عدد پرسشنامه بین گاوداران صنعتی شهرستان گرگان توزیع گردید. در این مطالعه، اثر اعتبارات نهادی بر تعداد دام با استفاده از مدل رگرسیون خطی چند متغیره با کمک نرم افزار Eviews تخمین زده شد.

یافته ها

نتایج نشان داد که متغیرهای مقدار اعتبارات دریافتی، درآمد و سرمایه، اثر مثبت بر تعداد دام داشته اند (05/0<p). همچنین متغیرهایی نظیر بهره وام و مقدار اعتبارات دریافتی بر مقدار تولید شیر اثر مثبت و معنی داری داشته (05/0<p)، ولی اثر متغیر تعداد دام بر مقدار شیر تولیدی دارای تاثیر منفی غیرمعنی دار بوده است. به علاوه در این مطالعه عوامل موثر بر تقاضای اعتبارات کشاورزی توسط گاوداران صنعتی نیز مورد بررسی قرار گرفت که نتایج حاکی از آن است که متغیرهای درآمد و هزینه، اثر مثبت و معنی داری بر مقدار تقاضای اعتبارات در سطح 5٪ داشته و عامل سرمایه نیز تاثیر منفی و معنی داری در سطح 5% بر مقدار تقاضا برای اعتبارات داشته است.

نتیجه گیری

نتایج نشان می دهد تامین سرمایه و اعطای اعتبارات نهادی، تاثیر مثبت بر میزان درآمد، سرمایه، تولید در گاوداری ها دارند. لذا به منظور پیشرفت و جلوگیری از ورشکستگی واحدها یکی از شروط اصلی توسعه و یا شروع احداث واحد تولیدی، تامین سرمایه ضروری است. مهمترین منابع تامین این سرمایه در اغلب کشورها و از جمله ایران، اعتبارات نهادی یا وام های شرکت ها و تعاونی ها است. بنابراین اعطای اعتبارات نهادی و تسهیل در اعطای آن ضروری به نظر می رسد. همچنین با توجه به تنگناهای مالی دولت و محدودیت منابع داخلی بانک، مصرف صحیح و بهینه اعتبارات پرداختی آن می تواند نقش بسیار ارزنده ای را در این زمینه داشته باشد. تخصصی کردن دامپروری در مزارع در مقابل تنوع فعالیت های کشاورزان، از عوامل مهمی است که باعث تمرکز مدیریت واحدها روی مسایل دامی شده و سودآوری واحدهای تولیدی در وضعیت مناسب تری را ممکن می سازد.

زبان:
فارسی
صفحات:
35 تا 52
لینک کوتاه:
magiran.com/p2681149 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!