رتبه بندی سهام شرکت های حاضر در سه صنعت فلزی، شیمیایی و دارویی با رویکرد تلفیقی F-SWARA و COCOSO

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

تصمیم گیری جهت انتخاب سهام همواره یکی از دغدغه های سرمایه گذاران بوده است. هدف اصلی این پژوهش شناسایی عوامل موثر بر تصمیم گیری و رتبه بندی سهام موجود در سه صنعت فلزی، شیمیایی و دارویی بورس اوراق بهادار با توجه به اهمیت این صنایع است.

روش شناسی پژوهش:

 نمونه آماری این پژوهش شامل سهام 84 شرکت موجود در این سه رشته صنعت می باشد که بر اساس اطلاعات سال 1399 موردبررسی قرارگرفته اند. در ابتدا، با مرور پیشینه تحقیق، فاکتورهای رتبه بندی سهام استخراج گردید. برای غربال این فاکتورها از نظر خبرگان این حوزه استفاده شد و پس از غربالگری، فاکتورهای نهایی انتخاب شدند. وزن دهی و اولویت بندی این فاکتورها با استفاده از روش سوارا فازی صورت گرفت. با توجه به وزن فاکتورهای به دست آمده از روش سوارا فازی و استفاده از اطلاعات مالی شرکت ها، از روش کوکوسو جهت رتبه بندی سهام هدف استفاده شد.

یافته ها

نتایج نشان داد نسبت قیمت به درآمد، حاشیه سود عملیاتی و درصد بازده سرمایه مهم ترین فاکتورها ازنظر خبرگان هستند. هم چنین فسبزوار، فاسمین و وتوکا از گروه فلزی وپخش، دسبحا و دپارس از گروه دارویی و شوینده و شپدیس و شفن از گروه شیمیایی به ترتیب جایگاه اول تا سوم را کسب کردند.

اصالت/ارزش افزوده علمی: 

در چهار سال اخیر کارهای مختلفی در این حوزه صورت گرفته، اما کارهای کم تری به عدم قطعیت در نظرات خبرگان توجه داشته اند. هم چنین، در خصوص سایر نوآوری های این مقاله می توان به این نکته اشاره کرد که بر روی سه صنعت فلزی، شیمیایی و دارویی با توجه به اهمیت این صنایع، به طور خاص، مطالعه و بررسی صورت نگرفته است. در رابطه با روش اولویت بندی فاکتورها و سهام نیز توجه کم تری به روش های نوین تصمیم گیری و عدم قطعیت در نظرات خبرگان شده است، لذا با استفاده از روش های نوین می توان اهمیت فاکتورها را با دقت بالاتری تعیین و بازده بهتری از سرمایه گذاری کسب نمود.

زبان:
فارسی
صفحات:
623 تا 641
لینک کوتاه:
magiran.com/p2681656 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!