یک مدل پایدار و قابل اطمینان طراحی شبکه زنجیره تامین حلقه بسته آهن با در نظرگیری ریسک و ارسال ترکیبی و حل با روش برنامه ریزی چندهدفه توسعه یافته

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

این تحقیق یک مدل ریاضی چندهدفه استوار، با در نظر گرفتن هم زمان هزینه و ریسک های مربوط به محیط زیست (مصرف آب و آلودگی محیط زیست)، اجتماع (شرایط کاری و سلامت کارکنان)، ریسک های عملیاتی (تغییر نرخ تقاضا و نرخ برگشت محصولات) و نیز ریسک اختلال (حوادث و بیماری ها مانند کرونا) در زنجیره تامین و استفاده از همکاری افقی برای مقابله با آن ارایه می کند.

روش شناسی پژوهش:

 در این تحقیق از مدل سازی برنامه ریزی خطی عدد صحیح آمیخته و تکنیک های بهینه سازی استوار برای طراحی شبکه زنجیره تامین حلقه بسته استفاده شده و یک روش چندهدفه برای حل مساله و ایجاد فضاهای پارتویی توسعه داده شده است.

یافته ها

نتایج محاسبات نشان دهنده میزان اثرگذاری احتمال خرابی بر میزان ظرفیت تسهیلات و نیز هزینه کل شبکه و میزان همکاری بین اعضای زنجیره تامین برای مقابله با ریسک، می باشد. هم چنین میزان هزینه موردنیاز برای تخصیص به تسهیلات قابل اطمینان و نامطمین و نیز ایجاد فضای پارتویی مناسب برای تصمیم گیری در خصوص انتخاب بهینه تسهیلات، ظرفیت و جریان بین آن ها و تکنولوژی تولید آهن و فولاد، با توجه به شاخص های پایداری و مسیولیت پذیری اجتماعی، از دیگر یافته های تحقیق می باشد.

اصالت/ارزش افزوده علمی:

 در این مطالعه برای نخستین بار طراحی شبکه استوار، پایدار و تاب آور آهن و فولاد تحت ریسک های مختلف و به صورت هم زمان موردمطالعه قرار گرفته است. از همکاری افقی به عنوان رویکردی جدید برای مقابله با ریسک بهره گرفته شده است و روش حلی برای مسایل چندهدفه توسعه یافته که با استفاده از نتایج این مطالعه تصمیم گیرنده با در نظرگیری میزان مطلوبیت برای هر یک از اهداف، می تواند تصمیمات آگاهانه ای در خصوص زنجیره تامین تحت شرایط ریسک داشته باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
691 تا 713
لینک کوتاه:
magiran.com/p2681660 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!