بررسی تاثیر حجامت ساقین بر ایجاد خونریزی قاعدگی در مبتلایان به سندرم تخمدان پلی کیستیک

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)، از بیماری های شایع در دوران باروری است که درمان های رایج بیشتر علامتی بوده و استفاده طولانی مدت آنها، عوارض زیادی به دنبال دارد. با توجه به مطالعات قبلی که نشان دهنده تاثیر حجامت ساقین بر الگوی الیگومنوره بوده است، مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر حجامت ساقین بر علایم بالینی، آزمایشگاهی و کیفیت زندگی در مبتلایان به این سندرم انجام شد.

روش کار

در این مطالعه کارآزمایی بالینی که در سال های 1400-1398 انجام شد، 60 زن مبتلا به PCOS که دارای سیکل های قاعدگی حداقل 60 روزه در یک سال اخیر بودند، وارد مطالعه شده و به دو گروه 30 نفره حجامت و شاهد تقسیم شدند. در روز 26 قاعدگی بعد از تهیه نمونه خون جهت انجام آزمایش در هر دو گروه، برای گروه مداخله، حجامت از ساق هر دو پا انجام شد. تغییرات سیکل قاعدگی، مقاومت به انسولین و کیفیت زندگی با استفاده از پرسشنامه Cronin مورد بررسی قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS (نسخه 20) و آزمون های کای دو و تی دانشجویی انجام شد. میزان p کمتر از 05/0 معنی دار در نظر گرفته شد.

یافته ها

در 21 نفر از گروه حجامت و 6 نفر از گروه شاهد قاعدگی بعد از مداخله اتفاق افتاد که این تفاوت از نظر آماری معنادار بود (001/0>p). تغییرات مقاومت به انسولین در گروه مداخله معنادار بود (03/0=p). کیفیت زندگی گروه حجامت با اختلاف معناداری بهبود یافت (01/0=p)، ولی در گروه شاهد اختلاف آماری معناداری مشاهده نشد.

نتیجه گیری

حجامت ساق پا می تواند به عنوان یکی از گزینه های ایجاد خونریزی در افراد مبتلا به PCOS مدنظر قرار بگیرد. بدیهی است مطالعات بیشتر جهت مقایسه پروتکل های مختلف و بررسی مکانیسم آن ضروری است.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 12
لینک کوتاه:
magiran.com/p2681693 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!