بررسی تاثیر تجویز ویتامین D بر علائم بالینی و آزمایشگاهی نوجوانان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک دارای کمبود ویتامین D: یک مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی شده دوسویه کور

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

از آنجایی که نتایج ضدونقیضی درباره ارتباط بین سطح ویتامین D افراد با بروز سندرم تخمدان پلی کیستیک و اختلالات متابولیکی مرتبط با آن گزارش شده است، مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر تجویز ویتامین D بر علایم بالینی و آزمایشگاهی نوجوانان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک دارای کمبود ویتامین D انجام شد.

روش کار

این مطالعه کارآزمایی بالینی شاهددار تصادفی سازی شده دوسویه کور در سال 95-1393 بر روی 50 نفر از بیماران با شواهد سونوگرافیک سندرم تخمدان پلی کیستیک دارای کمبود ویتامین D در دو گروه کنترل و مداخله انجام شد. به گروه مداخله، ویتامین D و به افراد گروه کنترل، دارونما داده شد. علایم بالینی، آزمایشگاهی و سونوگرافیک قبل و بعد از مداخله در دو گروه مقایسه شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS (نسخه 16) و آزمون های یو من ویتنی و ویلکاکسون انجام شد. میزان p کمتر از 05/0 معنادار در نظر گرفته شد.

یافته ها

مداخله باعث بهبود سطح ویتامین D در افراد گروه مورد شد (001/0˂p). تفاوت معناداری بین افراد گروه مداخله و کنترل، از نظر سطح انسولین ناشتا (001/0=p)، سطح سرمی تستوسترون (001/0˂p)، سطح آزاد تستوسترون (042/0=p)، نسبت LH به FSH (001/0˂p)، سطح LH (001/0˂p)، فشارخون دیاستولیک (027/0=p) و شدت هیرسوتیسم (016/0=p) مشاهده شد. سندرم تخمدان پلی کیستیک و الیگومنوره در گروه کنترل بیشتر بود (01/0˂p)؛ ولی تفاوت معناداری بین دو گروه از نظر قند خون ناشتا، تری گلیسیرید،HDL ، فشارخون سیستولیک، شدت آکنه و حجم تخمدان ها مشاهده نشد (05/0˃p).

نتیجه گیری

با توجه به نقش ویتامین D در تکامل تخمک و ارتباط آن با کاهش و تنظیم انسولین، مصرف این مکمل در بهبود علایم بالینی و آزمایشگاهی سندرم پلی کیستیک تخمدان و متعاقب آن، اصلاح اختلال قاعدگی و هیپرآندروژنیسم پیشنهاد می شود. همچنین در این پژوهش، مصرف ویتامین D باعث تفاوت معنادار در مقاومت به انسولین بین دو گروه بعد از مداخله نشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
23 تا 33
لینک کوتاه:
magiran.com/p2681695 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!