ارائه مشاوره های مکمل در مراکز درمان ناباروری ایران: یک مطالعه کیفی مبتنی بر وب

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

در حال حاضر پیشرفت دانش و تکنولوژی در فناوری های کمک باروری (ARTs) سبب شده است زوجین نابارور کمتر به دید یک بحران به آن نگاه کنند، با این حال نیاز به آگاهی و مشاوره در زمینه درمان های کمک باروری همچنان وجود دارد. با توجه به علاقه مردم به دریافت آگاهی های حوزه سلامت از محتوای تحت وب، مطالعه حاضر با هدف بررسی وب سایت های مراکز درمان ناباروری کشور به عنوان مرجع اطلاع رسانی ارایه خدمات انجام شد تا از نظر میزان پرداختن به مشاوره های مکمل مورد ارزیابی و تحلیل کیفی قرار گیرند.

روش کار

این پژوهش یک تحلیل محتوای مبتنی بر وب است که با استفاده از ابزار جستجوی پیشرفته گوگل، در بازه زمانی آگوست و سپتامبر 2023 با کلیدواژه های مرکز درمان ناباروری، کلینیک، مرکز خدمات تخصصی و واژه های مشابه جستجو شد. تحلیل محتوا با استفاده از چک لیست مشاهده ارزیابی عینی متغیرها و به صورت سرشماری از میان وب سایت رسمی مراکز درمان ناباروری کشور انجام شد.

یافته ها

در این مطالعه، ابتدا 37 وب سایت مرکز و کلینیک درمان ناباروری پیمایش شد که 25 مورد دارای معیارهای ورود به مطالعه بودند. از این تعداد 18 مورد (72%) ارایه دهنده توضیحات اولیه مشاوره، 15 وب سایت (60%) نحوه ارایه خدمات مشاوره و 16 مورد (64%) انواع مشاوره های مرکز را بیان کرده بودند. همچنین 17 وب سایت (68%) مطالب آموزشی در حوزه درمان ناباروری و 18 مورد (72%) امکانات برقراری ارتباط تحت وب را برای مخاطبین خود فراهم کرده بودند. وبگاه هایی که نرخ موفقیت خود، سلب مسیولیت در قبال ارایه خدمات مشاوره و امکانات مشاهده دیدگاه کاربران را داشتند، کمتر از 35% بودند.

نتیجه گیری

از آنجایی که وب سایت های رسمی مراکز، ظرفیتی برای معرفی خدمات و آگاهی بخشی می باشند، علی رغم اهمیت مشاوره در تصمیم گیری مراجعین، هنوز از تمام ظرفیت وب سایت ها در این زمینه استفاده نشده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
58 تا 70
لینک کوتاه:
magiran.com/p2681698 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!