مرور نظام مند کارآزمایی های بالینی تصادفی شده کنترل دار اثربخشی مدیریت محافظه کارانه و روش های درمانی فیزیکی در درد کمر و کمربند لگنی مرتبط با بارداری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

کمردرد مرتبط با بارداری، یکی از شایع ترین اختلالات اسکلتی عضلانی در دوران بارداری است. در برخی زنان، کمردرد مرتبط با بارداری می تواند شروع یک کمردرد مزمن برای سایر دوران زندگی آن ها و عامل مشکلات و ناتوانی های بعدی باشد. مطالعه حاضر با هدف مرور نظام مند اثربخشی مدیریت محافظه کارانه و درمان های فیزیکی در کمردرد و درد کمربند لگنی مرتبط با بارداری انجام شد.

روش کار

جستجو در پایگاه های اطلاعاتی فارسی زبان شامل SID، Magiran، ایران مدکس و انگلیسی زبان EMBASE، Web of Science، ClinicalTrials.gov، Scopus، (PEDro) Physiotherapy Evidence Database، (AMED)  Allied and Complementary Medicine Databaseو (Pubmed) MEDLINE بدون محدودیت زمانی تا شهریور ماه 1401 با کلمات کلیدی: ("بارداری" یا "حاملگی" یا "مراقبت های پس از زایمان") و ("درد کمربند لگنی" یا "کمردرد") و ("مدیریت محافظه کارانه" یا "خود مدیریتی" یا "طب مکمل" یا "فیزیوتراپی" یا "نوار کینزیو" یا "طب سوزنی" یا "درمان دستی" یا "تمرین عضلانی" یا "طب فشاری" یا "حجامت خشک" یا "ماساژ درمانی" یا "کمربند" یا "فعالیت فیزیکی" یا "آب درمانی" یا "هیدروتراپی" یا "ورزش درمانی") انجام شد. کیفیت مطالعات با ابزار خطر سوگیری کاکرین بررسی شد.

یافته ها

86 مقاله وارد نتایج نهایی شدند. آموزش ارگونومیک و تمرینات ورزشی با شدت کم و متوسط منجر به تسکین درد و ارتقاء عملکردی در مبتلایان به درد کمر یا کمربند لگنی مرتبط با بارداری می شود. طب سوزنی لوکال محل درد و طب سوزنی گوش، نوار کینزیو و کمربند اصلاح شده به طور جداگانه و یا در ترکیب با سایر روش ها، منجر به تسکین درد و بهبود عملکرد می شود.

نتیجه گیری

پزشکان می توانند مدیریت محافظه کارانه چندوجهی و ترکیب آموزش ارگونومیک و تمرینات ورزشی با طب سوزنی، نوار کینزیو و کمربند را برای مدیریت درد کمر و کمربند لگنی مرتبط با بارداری توصیه کنند. در انتخاب سایر مداخلات به علت کمبود شواهد باید احتیاط کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
96 تا 120
لینک کوتاه:
magiran.com/p2681701 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!