آیا عملکرد جنسی زنان مبتلا به چاقی متفاوت است؟ یک مطالعه مروری نقلی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

با توجه به شیوع روزافزون چاقی و اهمیت بررسی ارتباط بین اختلال عملکرد جنسی و چاقی در زنان و نیاز به مطالعات مروری که به جمع بندی نتایج مطالعات مشابه می پردازد، مطالعه حاضر به صورت نظام مند و با هدف تعیین عملکرد جنسی در زنان مبتلا به چاقی با استفاده از پرسشنامه شاخص عملکرد جنسی زنان انجام شد.

روش کار

در این مطالعه مرور سیستماتیک، بر اساس چک لیست پریزما، مروری بر متون با رویکرد نظام مند در زمینه بررسی عملکرد جنسی در زنان چاق با استفاده از پرسشنامه FSFI انجام شد. در این راستا یک مرور نظامند در پایگاه های Web of Science، PubMed، MEDLINE و... انجام شد. کلیدواژه های مورد استفاده شامل: عملکرد جنسی، چاقی و زنان بود. در این مرور سیستماتیک از تمام مقالات مشاهده ای انگلیسی و فارسی از ابتدا تا سال 2022 استفاده شد.

یافته ها

در این مطالعه، ابتدا 761 مقاله از پایگاه ها و منابع مورد بررسی استخراج شد که در نهایت 5 مقاله چاپ شده دارای معیارهای ورود به این مرور سیستماتیک بودند. از میان مقالات، 4 مقاله به زبان انگلیسی و 1 مقاله به زبان فارسی بود. در این مطالعات نمرات عملکرد جنسی حاصل از گروه چاق به صورت نمره کل، میل جنسی، تحریک یا برانگیختگی جنسی، رطوبت مهبلی، ارگاسم، رضایت جنسی و درد مورد بررسی قرار گرفت. از آنجایی که این مرور با هدف تعیین کارکرد جنسی در زنان مبتلا به چاقی با استفاده از پرسشنامه FSFI انجام شد، در اکثر مطالعات، کاهش نمرات در پرسشنامه و حیطه های مختلف کارکرد جنسی مشاهده شد.

نتیجه گیری

با توجه به نتایج حاصل از بیشتر مطالعات مورد بررسی در این مرور سیستماتیک، اختلال عملکرد جنسی در زنان مبتلا به چاقی بیشتر است، لذا توصیه به ارزیابی عملکرد جنسی به طور معمول در افراد چاق کمک می کند تا افرادی که نیاز به مداخله دارند، شناسایی شده و تحت درمان قرار گیرند.

زبان:
فارسی
صفحات:
121 تا 130
لینک کوتاه:
magiran.com/p2681702 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!