مقایسه اثربخشی آموزش مهارت های خودتعیین گری و آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر معنای تحصیلی دانشجویان دارای رفتارهای خودشکن

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی آموزش مهارت های خودتعیین گری و آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر معنای تحصیلی دانشجویان دارای رفتارهای خودشکن انجام شد.

روش

پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ روش، نیمه آزمایشی با طرح گروه کنترل نابرابر است. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه گیلان بود که به روش نمونه گیری خوشه ای سه مرحله ای از میان دانشکده ها، رشته ها، کلاس های دایر در هریک از دانشکده های دانشگاه گیلان، به تعداد 15 نفر در هر گروه آزمایشی 1، آزمایشی 2 و گواه گمارده شدند. هم چنین از پروتکل آموزش خودتعیین گری و آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد شد. برای آزمودنی های گروه آموزشی 1، آموزش خودتعیین گری و آموزش مبتنی بر تعهد طی 8 جلسه و هر جلسه 90 دقیقه به طول انجامید. در این مدت اعضای گروه گواه هیچ نوع مداخله ای دریافت نکردند. ابزار اندازه گیری، پرسشنامه معنای تحصیلی هندرسون - کینگ و اسمیت (2006) و پرسشنامه شناخت و رفتار خودشکن کانینگهام (2007) بود. در بخش تجزیه وتحلیل توصیفی شاخص هایی نظیر فراوانی، میانگین و انحراف استاندارد نمرات و در بخش استنباطی آزمون t وابسته، تحلیل کوواریانس تک متغیره (ANCOVA) و تحلیل کوواریانس چند متغیره (MANCOVA) مورد استفاده قرار گرفته است (0.05>P).

یافته ها

نتایج آزمون تحلیل واریانس افتراقی با پیگیری سه ماهه نشان داد آموزش خودتعیین گری و آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد هر دو تاثیر معناداری بر بهبود معنای تحصیلی در دانشجویان دارای رفتارهای خودشکن دارند و این تاثیر برای آموزش خودتعیین گری بیشتر است.

نتیجه گیری

این یافته ها می تواند پشتوانه ای آموزشی- درمانی در دانشگاه ها، کلینیک ها و مراکز مشاوره در جهت تقویت معنای تحصیلی در دانشجویان دارای رفتارهای خودشکن باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
177 تا 195
لینک کوتاه:
magiran.com/p2681931 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!