بررسی اثربخشی عناصر روش شناختی در رتبه بندی نتایج بر اساس تلفیق ربط و اعتبار روش شناختی آنها

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

پزشکی مبتنی بر شواهد هدف متخصصان بالینی دستیابی به اطلاعات مرتبط و معتبر برای اتخاذ تصمیم بالینی مناسب است. بنابراین، در سامانه های بازیابی اطلاعات برای پاسخگویی به نیازهای اطلاعاتی متخصصان سلامت، دسترسی به مدارک مرتبط کفایت نمی کند و اعتبار روش شناختی آنها نیز می بایستی مد نظر قرار گیرد.

روش پژوهش

پژوهش حاضر از روش شبه آزمایشی پیش آزمون - پس آزمون تک گروهی به منظور دست یابی به اهداف پژوهش بهره می برد. جامعه ی پژوهش را کلیه ی مقالات کارآزمایی بالینی موجود در پایگاه کاکرین تا پایان 2018 میلادی تشکیل داد.

یافته ها

نتایج پژوهش حاضر نشان داد در بین متغیرهای پژوهش کلمات نظر داور به همراه چکیده بیشترین تاثیر را بر رتبه بندی داشت. این نتایج نشان داد که نظر داور کاکرین می تواند ابزاری مناسب برای استفاده در سامانه های رتبه بندی بر اساس ربط و اعتبار باشد. همچنین نتایج این پژوهش نشان داد امکان رتبه بندی اعتبار روش شناختی و تلفیق آن با ربط با استفاده از عناصر درون و برون متنی مقالات وجود دارد.

نتیجه گیری

این پژوهش به تمایز انواع واژگان به کار رفته در متن مقالات علمی و تاثیر آن بر بهبود رتبه بندی بر پایه ربط و اعتبار روش شناختی پرداخت. در سامانه های بازیابی مبتنی بر زبان طبیعی، بیشتر بر کلیت متن تاکید بوده است و کمتر به سهم انواع واژگان در تبیین ربط مقالات توجه شده است. یافته های این پژوهش، بار دیگر، تفاوت انواع واژگان در تبیین ربط و اعتبار روش شناختی را برجسته ساخت و لزوم تعیین مجموعه واژگان هدف در انواع جستجوها را آشکار ساخت.

زبان:
فارسی
صفحات:
699 تا 727
لینک کوتاه:
magiran.com/p2682835 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!