پدیده مهار منتشرشونده: مکانیسم اثر در بیماری های التهاب عصبی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

مهار منتشر شونده یک پدیده پاتوفیزیولوژیک است که به صورت موج گذرای دپلاریزاسیون نورون ها و سلول های گلیال دیده می شود و منجر به مهار موقتی فعالیت های سلول های عصبی مغزی می شود. در این پدیده به دلیل اختلال در توزیع و توازن یون ها و آب بین محیط های خارج و داخل سلولی یک افزایش کوتاه مدت فعالیت الکتریکی در تحریک پذیری سلول های عصبی، سپس کاهش شدید این فعالیت ها و به دنبال آن افزایش تحریک پذیری بافت عصبی صورت می گیرد. تحقیقات اخیر به نقش این پدیده در ایجاد التهاب در بافت عصبی که می تواند زمینه ساز بیماری های عصبی گردد تاکید دارد. مهار منتشر شونده در برخی از بیماری های عصبی مانند میگرن با اورا، صرع، فراموشی کلی گذرا و بیماری های عروقی مغزی نظیر ایسکمی- انفارکتوس مغزی و خونریزی داخل جمجمه مشاهده می شود و به نظر می رسد در پاتوفیزیولوژی این بیماری ها نقش مهمی ایفا می کند. لذا درک مکانیسم های دخیل در این پدیده می تواند به جلوگیری و یا طراحی درمان های نوین در بیماری های عصبی کمک کند.

نتیجه گیری

با وجود سال ها تحقیق و بررسی و ارایه هزاران گزارش و مقاله در مورد پدیده مهار منتشر شونده، هنوز دلایل اصلی ایجاد این اختلال مشخص نیست و نیاز به بررسی های دقیق تر و بیشتری دارد. در مقاله حاضر آخرین مکانیسم های دخیل در پدیده مهار منتشر شونده مرور شده و نقش این پدیده در ایجاد و یا گسترش بیماری های عصبی مورد ارزیابی قرار گرفت.

زبان:
فارسی
صفحات:
108 تا 124
لینک کوتاه:
magiran.com/p2682946 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!