گرایش به سوءمصرف مواد و ارتباط آن با راهبردهای مقابله ای در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ارومیه: مطالعه مقطعی-همبستگی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیش زمینه و هدف

دانشجویان دانشگاه ها به عنوان بخشی از نیروی جوان جامعه از آسیب های مختلف روانی اجتماعی در امان نیستند و گاهی در معرض سوءمصرف مواد قرار دارند. استرس به عنوان یک پدیده ی روان شناختی در بروز اختلال های روانی ازجمله اختلال های مصرف مواد نقش دارد. جهت کاهش فشار روانی و ایجاد سازگاری باید از شیوه های مقابله ای استفاده شود. لذا این پژوهش باهدف تعیین گرایش به سوءمصرف مواد و ارتباط آن با راهبردهای مقابله ای در دانشجویان علوم پزشکی ارومیه انجام گرفت.

مواد و روش کار

در این پژوهش توصیفی از نوع مقطعی-همبستگی، دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ارومیه با روش نمونه گیری طبقه ای وارد مطالعه شدند. پرسشنامه های جمعیت شناختی، پرسشنامه میزان تمایل به اعتیاد و پرسشنامه مهارت های مقابله ای لازاروس و فولکمن توسط 390 دانشجو تکمیل شد. برای تحلیل اطلاعات از نرم افزار SPSS ویرایش 20 استفاده شد. داده های پژوهش به کمک آزمون های آماری تی مستقل، تحلیل واریانس یک طرفه و پیرسون تجزیه وتحلیل شد.

یافته ها

میانگین نمره گرایش به مواد در دانشجویان 5±8/33 و میانگین نمره سبک های مقابله ای برابر با 39/19±2/105 بود. آزمون پیرسون نشان داد که بین گرایش به مواد مخدر در دانشجویان با روش مقابله ای متمرکز بر حل مسیله ارتباط آماری معناداری وجود نداشت (793/0=P). اما این آزمون ارتباط آماری معناداری را بین گرایش به مواد مخدر در دانشجویان با روش مقابله ای متمرکز بر هیجان نشان داد (013/0=P) که میزان همبستگی آن برابر 126/0=r بود.

بحث و نتیجه گیری

نتایج پژوهش نشان داد که بین گرایش به مواد مخدر در دانشجویان علوم پزشکی با روش مقابله ای متمرکز بر هیجان ارتباط آماری معناداری وجود دارد. لذا پیشنهاد می گردد، مسیولین دانشگاه فراهم سازی بستر مناسب برای برگزاری کارگاه های آموزشی در ارتباط با شیوه های مناسب مقابله ای به دانشجویان را در برنامه کاری خود قرار دهند.

زبان:
فارسی
صفحات:
845 تا 854
لینک کوتاه:
magiran.com/p2683051 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!