بررسی سطح جامعه پذیری و هویت حرفه ای دانشجویان کارشناسی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ارومیه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیش زمینه و هدف

امروزه با حرفه ای شدن پرستاری و افزایش نیاز جامعه به پرستاران حرفه مند، مفهوم هویت حرفه ای به عنوان عامل کلیدی و تاثیرگذار برکیفیت مراقبت پرستاری و بازگشت سلامتی بیماران مورد توجه قرار گرفته است. دانشجویان پرستاری به موازات حرفه ای شدن ارزش ها، هنجارها، رفتارها و مهارت های مناست با حرفه را طی فرآیند جامعه پذیری حرفه ای، که اولین گام های آن از دوره دانشجویی آغاز می شود، درونی سازی می کنند که برای تحقق نقش های حرفه ای آنان در آینده و رشد هویت حرفه ای شان حیاتی است. بنابراین مطالعه حاضر باهدف تعیین سطح جامعه پذیری و هویت حرفه ای دانشجویان کارشناسی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در سال 1401 انجام گرفت.

مواد و روش کار

این پژوهش یک مطالعه توصیفی از نوع مقطعی-همبستگی است که 110 نفر از دانشجویان پرستاری ترم های 4 تا 8 به عنوان نمونه پژوهش به روش نمونه گیری در دسترس وارد مطالعه شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های جامعه پذیری حرفه ای و هویت حرفه ای که روایی و پایایی انها مورد تایید قرار گرفته بود، استفاده شد. داده ها با آمارهای توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 22 تجزیه تحلیل شدند.

یافته ها

میانگین و انحراف معیار نمره کلی جامعه پذیری حرفه ای شرکت کننده ها 75/31± 57/137 بود. میانگین و انحراف معیار در حیطه ارزش گذاری و شناخت از حرفه 17/9±60/36، حیطه مهارت های حرفه ای 64/25± 27/56، حیطه مدیریت و سیاست های سازمانی 58/8± 74/35، حیطه ارتباطات بین فردی 26/3± 50/9 می باشد. نمره کلی هویت حرفه ای شرکت کننده ها 26/8± 13/50 بود.

نتیجه گیری

سطح جامعه پذیری دانشجویان در حیطه ارزش گذاری و شناخت از حرفه، حیطه مدیریت و سیاست های سازمانی و حیطه ارتباطات بین فردی متوسط و در حیطه مهارت های حرفه ای ضعیف، می باشد. سطح کلی جامعه پذیری حرفه ای بیشتر شرکت کنندگان در پژوهش متوسط بود. وضعیت کلی هویت حرفه ای شرکت کننده ها متوسط بود. براساس یافته های حاصل از پژوهش، پیشنهاد می شود با تحلیل فرآیندها و اقدامات مرتبط، سطح هویت و جامعه پذیری حرفه ای دانشجویان را به عنوان پایه عملکردی مراقبت از بیمار ارتقا داد.

زبان:
فارسی
صفحات:
887 تا 897
لینک کوتاه:
magiran.com/p2683055 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!