برهم کنش دو وجه خوانداری و دیداری «عناوین تایپوگرافیک» در تیتراژ و پوستر هفت فیلم کودک و نوجوان: بر اساس نظریه اسکات- نیکولایوا

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

تیتراژها و پوسترهای سینمایی علاوه بر کارکرد معرفی فیلم دارای کارکرد تبلیغی- هنری هستند. امروزه در تیتراژ فیلم ها و پوسترهای سینمایی از تایپوگرافی به منظور برجسته سازی هنری- تجاری عنوان استفاده می شود. تایپوگرافی، کارکرد بصری- هنری مازادی به متن خوانداری می دهد. عناوین تایپوگرافیک در فیلم ها و پوسترها از دو طریق در تشکیل معنا مشارکت می کنند: یکی برهم کنش برون نوشتاری و دیگری برهم کنش درون نوشتاری. برهم کنش برون نوشتاری عبارت است از تعامل عنوان با همسایگانش (با موسیقی، تصاویر مجاور عنوان و پلان های تصویری متحرک در پس زمینه ی عنوان) و برهم کنش درون نوشتاری عبارت است از تعامل وجه خوانداری با وجه دیداری عنوان (وجه تایپوگرافیک آن). موضوع مطالعه ی این مقاله به برهم کنش درون نوشتاری عناوین فیلم های کودک و نوجوان محدود شده است. درهمین راستا، پژوهش حاضر با روش تحلیلی توصیفی در پی پاسخ به چگونگی برهم کنش معنایی دو وجه خوانداری و دیداری تایپوگرافی های عناوین مندرج در تیتراژ آغازین فیلم ها و پوسترهای سینمایی است. رهیافت این مقاله مبتنی بر نظریه ی برهم کنش پنج گانه ی متن و تصویر است که اسکات و نیکولایوا آن را درخصوص تعامل نوشتار و ابژه ی فرانوشتاری تصویر (برهم کنش برون نوشتاری) ارایه داده اند، لیکن نوآوری مقاله ی پیش رو در این است که با تسری روش دسته بندی ایشان، برهم کنش درون نوشتاری (برهم کنش دو وجه دیداری و خوانداری نوشتار) را مورد توجه قرار می دهد. نمونه های مورد مطالعه ی این مقاله به روش هدفمند انتخاب شده اند و شامل عنوان بندی های هفت فیلم و پوستر سینمایی و انیمیشن کودک و نوجوان به نام های «شهر گربه ها»، «دختر قدبلند»، «فیل شاه»، «زندگی خصوصی حیوانات خانگی»، «پرواز ممنوع»، «پسر دلفینی»، و «بالا» است. علت انتخاب آن ها به نوآوری و جایگاه هنریشان بستگی ندارد؛ بلکه دلیلش آن است که نمونه های یادشده تمام انواع پنج گانه ی دسته بندی اسکات- نیکولایوا را پوشش می دهند. ازیک سو بسامد بالای بازی های تایپوگرافیک در عنوان بندی فیلم ها و پوسترهای سینمایی کودک و نوجوان و ازسویی دیگر خلا پژوهش در این حوزه، ضرورت تحقیق را مسجل می کند. نتیجه ی پژوهش پیش رو، نشان می دهد که در تیتراژ آغازین فیلم ها و نیز در پوسترهای سینمایی، عنوان فیلم نه تنها از طریق برهم کنش بیرونی با همسایگانی نظیر موسیقی و پلان های تصویری پس زمینه، بلکه از طریق برهم کنش درونی به پنج سبک گوناگون در معناسازی ایفای نقش می کند: تقارنی، تکمیلی، توسیعی، ترکیبی و تناقضی.

زبان:
فارسی
صفحات:
129 تا 144
لینک کوتاه:
magiran.com/p2684699 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!