بررسی فارماکوژنتیک وارفارین با ژنوتیپ پلی مورفیسم ژن های CYP2C9 و VKORC1 و تعیین حساسیت و مقاومت به وارفارین در جمعیت جنوب ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

از سال 1950، وارفارین به عنوان ضد انعقاد برای درمان و پیشگیری از شرایط ترومبوآمبولی استفاده می شود. عوامل مختلفی همچون سن، وزن، رژیم غذایی و عوامل ژنتیکی مثل ژن  CYP2C9وVKORC1 در تعیین دوز وارفارین موثر هستند. این مطالعه جهت ارزیابی پلی مورفیسم های رایج در بیماران تحت درمان با وارفارین انجام شد.

روش ها

مطالعه ی مقطعی حاضر در سال 1399 در آزمایشگاه بیمارستان شهید دستغیب انجام گرفت. در مجموع 99 بیمار برای این مطالعه انتخاب شدند که به دلایل مختلف، از جمله مشکلات قلبی، وارفارین دریافت می کردند. پلی مورفیسم های ژنCYP2C9  و VKORC1 به روش Multiplex PCR مورد بررسی قرار گرفتند.

یافته ها

فراوانی افراد با آلل 1*1*، 3*1*، 3*2* و 3*3* برای ژن CYP2C9 به ترتیب 1، 9/1، 19/2 و 70/2 درصد و برای ژن VKORC1 -1639G>A آلل GA با 52/5 درصد بیش ترین فراوانی را داشت و پس از آن GG و  AAبه ترتیب با 34/3 و 13/1 درصد بیش ترین فراوانی را داشتند.

نتیجه گیری

حضور پلی مورفیسم ژن CYP2C9 و VKORC1 اثر مهمی بر دوز وارفارین مورد نیاز برای حفظ  INRدر محدوده ی 3-2 دارد. در این مطالعه ی آلل CYPC2CP*3*3 و VKORC1 -1639G>A شایع ترین پلی مورفیسم های موجود بود. در مطالعه ی حاضر، ما نشان دادیم که ترکیب سن، وزن و ژنوتیپ CYP2C9 و VKORC1، تخمین بهترین دوز نگهداری وارفارین را ممکن می سازند. می توان با معادله ی رگرسیون نیاز دوز هفتگی وارفارین را محاسبه و به تعیین دوز آغازین این دارو به افرادی با شرایط مشابه کمک کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
980 تا 987
لینک کوتاه:
magiran.com/p2684903 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!