تفاوت های سنی و جنسی در نرخ پذیرش و هزینه های بیمارستانی افراد تحت پوشش سازمان بیمه سلامت ایران: مطالعه گذشته نگر

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف

تاثیر سالمندی جمعیت بر مخارج سلامت اجتناب ناپذیر است. سالمندی از طریق تغییرات سلامت افراد و تغییر در تقاضا برای مراقبت های سلامت بر هزینه های سلامت اثر می گذارد. در این مطالعه توزیع سنی و جنسی نرخ مراجعه به بیمارستان و هزینه های مرتبط با آن تعیین و تحلیل شده و همچنین هزینه 19 گروه از خدمات بیمارستانی و طول مدت اقامت در سالمندان و غیرسالمندان مقایسه شده است.

مواد و روش ها

مطالعه از نوع کمی، مقطعی و توصیفی تحلیلی است که با بررسی 41 میلیون از بیمه شدگان سازمان بیمه سلامت ایران در سال 1399 انجام شده است. نرخ مراجعات، طول مدت اقامت و هزینه های بیمارستانی، متغیرهای پاسخ هستند. هزینه شامل مجموع پرداخت های بیمه، بیماران و یارانه های دولتی است. سن و جنس بیمار، مالکیت بیمارستان و نوع پرونده بیماران متغیرهای توصیفی هستند. برای مقایسه هزینه ها در گروه سالمندان و غیرسالمندان و همچنین زنان و مردان از آزمون من ویتنی استفاده شده است. همبستگی میان گروه های سنی و متغیرهای پاسخ نیز با آزمون همبستگی اسپیرمن بررسی شد. 

یافته ها

تعداد 3 میلیون و 800 هزار مراجعه به بیمارستان در مدت مطالعه ثبت شد. نرخ مراجعه به بیمارستان در سالمندان 3/7 برابر سایر گروه های سنی است. متوسط طول مدت اقامت در سالمندان 3/1 روز و در غیرسالمندان، 2/2 روز است. میانگین هزینه برای هر بیمار غیرسالمند، 28 میلیون ریال و میانگین هزینه بیماران سالمند 45 میلیون ریال است. میانگین هزینه جراحی، اقامت، دارو و لوازم مصرفی در سالمندان، بیش از 1/5 برابر بیماران زیر 60 سال است. میان نرخ مراجعه و سن بیماران، رابطه مثبت و معنادار وجود دارد (r=0/879, p<0/001). با افزایش سن بیماران، مدت اقامت در بیمارستان به طور معناداری افزایش می یابد (r=0/582, p<0/001). رابطه میان سن بیمار و میانگین هزینه های بیمارستانی بیمار، مثبت و معنادار است (r=0/582, p=0/006).

نتیجه گیری

سالمندان در مقایسه با سایر گروه های سنی، نرخ مراجعه به بیمارستان، طول مدت اقامت و میانگین هزینه های بالاتری دارند.

زبان:
فارسی
صفحات:
518 تا 535
لینک کوتاه:
magiran.com/p2685448 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!