رابطه معنای زندگی، خودشفقت ورزی و حمایت اجتماعی ادراک شده با ترس از پیری: نقش میانجیگری سلامت معنوی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف

 ترس از پیری موضوعی مهم در زندگی سالمندان است که می تواند بر کل زندگی فردی، بین فردی و سلامت روان شناختی سالمند تاثیر داشته باشد. هدف اصلی پژوهش حاضر رابطه معنای زندگی، خودشفقت ورزی و حمایت اجتماعی ادراک شده با ترس از پیری و نقش میانجیگری سلامت معنوی در سالمندان شهر ایلام بود. 

مواد و روش ها

 پژوهش حاضر، مطالعه ای مقطعی توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش متشکل از سالمندان با دامنه سنی (65-80) سال و با روش نمونه گیری از نوع هدفمند بود که نمونه های این پژوهش شامل 300 (مرد/زن) سالمند از شهر ایلام بود. ابزار ارزیابی پرسش نامه های پرسش نامه معنای زندگی استگر و همکاران، خودشفقت ورزی نف، پرسش نامه حمایت اجتماعی فیلپس، پرسش نامه ترس از پیری لاشر و پرسش نامه سلامت معنوی پولوتزین و الیسون مورد استفاده قرار گرفت. داده ها با شاخص های آمار توصیفی ضریب همبستگی پیرسون و مدل یابی معادله ساختاری آموس نسخه 24 و روش حداکثر درست نمایی یا (ML) با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 26 استفاده شد. 

یافته ها

 از مجموع کل (300=n) نمونه پژوهش، 140 نفر (46/77 درصد) مرد و 160 نفر (53/33 درصد) زن بودند. در نمونه موردمطالعه، ازنظر دامنه سنی 157 نفر (52/33 درصد) در گروه سنی 65 تا 69 سال، 83 نفر (28/33درصد) در گروه سنی 70 الی 75 سال و 58 نفر (19/33 درصد) در گروه سنی 76 الی 80 سال قرار داشتند. مقادیر مربوط به ضریب مسیرها در مدل پژوهش بیانگر آن بود که معنای زندگی 39 درصد، خودشفقت ورزی 43 درصد و حمایت اجتماعی ادراک شده 27 درصد تغییرات مربوط به متغیر ترس از پیری را به طور مستقیم تبیین می کنند. از سوی دیگر، نتایج نشان داد که متغیر معنای زندگی و خودشفقت ورزی به طور غیرمستقیم از طریق متغیر میانجی -سلامت معنوی-بر ترس از پیری تاثیر دارد. این در حالی است که سلامت معنوی ازنظر آماری نقش میانجی برای تاثیرگذاری حمایت اجتماعی بر ترس از پیری ندارد (P>0/05).<p). style="color: rgb(0, 0, 0); font-family: tahoma; font-size: 12px; font-style: normal; font-variant-ligatures: normal; font-variant-caps: normal; font-weight: 400; letter-spacing: normal; orphans: 2; text-align: justify; text-indent: 0px; text-transform: none; widows: 2; word-spacing: 0px; -webkit-text-stroke-width: 0px; white-space: normal; background-color: rgb(255, 255, 255); text-decoration-thickness: initial; text-decoration-style: initial; text-decoration-color: initial;">

نتیجه گیری

 می توان از متغیرهای معنای زندگی، خودشفقت ورزی، حمایت اجتماعی ادارک شده و سلامت معنوی در راستای مداخلات آموزشی درمانی ترس از پیری در سالمندان بهره گرفت. 
</p).>

زبان:
فارسی
صفحات:
570 تا 587
لینک کوتاه:
magiran.com/p2685451 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!