مقایسه نشانگان افت روحیه در پرستاران بخش های کووید -19 و سایر بخش های در بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی البرز - 1400

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

پرستاران شاغل در بخش های کووید-19 به خاطر مراقبت از این بیماران دچار عوارض متعدد جسمانی و روانشناختی می شوند که توجه به آن ها ضروری است. مطالعه ی حاضر با هدف بررسی مقایسه ای نشانگان افت روحیه در پرستاران بخش های کووید -19 و سایر بخش ها در بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی البرز در سال 1400 انجام شد.

روش کار

مطالعه حاضر یک مطالعه توصیفی - تحلیلی بوده و جامعه آماری آن کلیه پرستاران شاغل در بخش های کووید-19 و سایر بخش ها بیمارستان های شهید مدنی و امام علی (ع) شهر کرج وابسته به دانشگاه علوم پزشکی البرز در نیمه ی دوم سال 1400 بودند. از طریق روش نمونه گیری تصادفی ساده و بر اساس معیارهای ورود 200 پرستار انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه ی مشخصات جمعیت شناختی پرستاران و پرسشنامه ی 16 گویه ای نشانگان افت روحیه ورژن دو کیسان استفاده شد داده ها با نرم افزار SPSS نسخه 21 و با استفاده از آزمون های آماری تجزیه و تحلیل شدند.

یافته ها

اکثر پرستاران شرکت کننده در مطالعه خانم، متاهل، با تحصیلات کارشناسی، شیفت کاری در گردش با وضعیت استخدامی پیمانی بودند که حداقل یک بار به بیماری کووید-19 مبتلا شده بودند. میانگین نمره نشانگان افت روحیه پرستاران شاغل در بخش های کووید-19و سایر بخش ها به ترتیب (2/73 ± 22/50) و (3/22 ± 17/15) و در حد شدید بود. بین میانگین نمرات کل نشانگان افت روحیه پرستاران دو گروه (0/01>P)، زیرمقیاس معنا و هدف (0/01>P) و زیر مقیاس پریشانی و مقابله (0/01>P) تفاوت معنی داری وجود داشت و در هر سه مورد میانگین نمرات پرستاران شاغل در بخش های کووید-19 بالاتر بود.

نتیجه گیری

 توجه به مسایل و عوارض روانشناختی ناشی از مراقبت از بیماران و در ایام پاندمی کرونا اهمیت بالایی دارد و لازم است تدابیر مدیریتی اثربخش برای کنترل آن ها انجام گیرد. همچنین چون نشانگان افت روحیه پرستاران در پرستاران شاغل در بخش های کووید-19 بالاتر از پرستاران سایر بخش ها بود لذا توصیه می شود که در طول بحران به تمام پرستاران و بخصوص پرستاران خط مقدم اهمیت و بهای بیشتری داده شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
21 تا 31
لینک کوتاه:
magiran.com/p2685457 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!