تاثیر یک دوره تمرین مقاومتی و نوروفیدبک بر امتیاز تیراندازی و عملکرد عصبی فوق نخاعی افراد مبتدی نظامی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
به کارگیری شیوه های نوین تمرینی ضمن توجه به فرآیندهای سازگاری آن به منظور ارتقاء یادگیری افراد مبتدی در مهارت های اجرایی مانند تیراندازی از موضوعات مورد توجه در پژوهش های اخیر است. هدف از پژوهش نیمه تجربی حاضر بررسی تاثیر یک دوره تمرین مقاومتی و نوروفیدبک بر بهبود مهارت تیراندازی و عملکرد عصبی افراد مبتدی نظامی بود.
روش ها
برای این منظور ضمن کنترل سلامت بالینی، کیفیت خواب و سلامت عمومی 25 نفر (میانگین سن 20 سال و وزن 73/8 کیلوگرم) به صورت تصادفی انتخاب و با بهره گیری از طرح پیش آزمون-پس آزمون، نمره تیراندازی و عملکرد عصبی فوق نخاعی به وسیله TMS، قبل و بعد از 12 جلسه تمرین مقاومتی به همراه تقویت موج حسی حرکتی و تقویت موج آلفا، در پنج گروه مقاومتی، مقاومتی-نوروفیدبک، نوروفیدبک، نوروفیدبک غیر واقعی و کنترل، مورد مطالعه تحلیل واریانس چندگانه در نرم افزار GraphPad Prism قرار گرفت.
یافته ها
در تغییرات درون گروهی، امتیاز تیراندازی در گروه ترکیبی مقاومتی و نوروفیدبک (0/0001>P)، گروه مقاومتی (0/0229=P) و گروه نوروفیدبک (0/0241=P) افزایش و دامنه تحریک پذیری عصبی در گروه مقاومتی و نوروفیدبک کاهش معناداری داشته است (0/0115=P)، اما میزان سرعت هدایت عصبی صرفا در گروه تمرینات مقاومتی افزایش معنادار داشت (0/05>P). آزمون تعقیبی بین گروهی در پس آزمون نشان داد تغییرات امتیاز تیراندازی و دامنه تحریک پذیری در گروه مقاومتی-نوروفیدبک نسبت به سایر گروه ها تفاوت معنادار ندارد.
نتیجه گیری
با توجه به اهمیت قدرت عضلانی و کارکردهای مغز در خصوص عملکرد مناسب فرد تیرانداز و با توجه به نتایج درون گروهی این پژوهش می توان گفت به کارگیری شیوه های تمرینی تقویت عضلات و بهبود عملکرد امواج مغز مرتبط با مهارت تیراندازی، احتمالا ضمن تقویت عملکرد عصبی فوق نخاعی، بخشی از فرآیند یادگیری و اجرای مهارت در این رشته را بهبود می بخشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
2120 تا 2129
لینک کوتاه:
magiran.com/p2685540 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!