بررسی تاثیر برنامه اعتباربخشی بر بهره وری شغلی از دیدگاه پرستاران: مطالعه موردی در یک بیمارستان منتخب نظامی

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

برنامه اعتباربخشی در دنیا به طور روزافزونی در حال گسترش است. اجرای اعتباربخشی به طور مستقیم بر کیفیت و ایمنی بیماران و بهره وری تاثیرگذار است. همچنین افزایش بهره وری نیروی انسانی در جهت رسیدن سازمان به اهداف تعیین شده از اهمیت بالایی برخوردار است. این مطالعه با هدف بررسی تاثیر برنامه اعتباربخشی بر بهره وری شغلی از دیدگاه پرستاران انجام گرفت.

روش ها

این مطالعه توصیفی-تحلیلی به صورت مقطعی در سال 1400 انجام گرفت. تعداد 250 نفر از پرستاران شاغل در یک بیمارستان نظامی وارد مطالعه شدند و پرسشنامه توسط تمامی آزمودنی ها تکمیل شد. برای جمع آوری داده های مرتبط با اعتباربخشی از پرسشنامه محقق ساخته توسط جاردالی استفاده شد که روایی و پایایی آن مورد بررسی و تایید گردید. داده های مربوط به بهره وری پرستاران نیز با استفاده از پرسشنامه استاندارد هرسی و گلداسمیت (ACHIEVE) جمع آوری شدند. همچنین تحلیل داده ها با استفاده از آمار تحلیلی در قالب تحلیل عاملی (تاییدی) و تحلیل مسیر با استفاده از مدل معادلات ساختاری مبتنی بر رویکرد حداقل مربعات جزیی با نرم افزار Smart-PLS3 انجام پذیرفت.

یافته ها

نتایج نشان داد که اعتباربخشی بر روی بهره وری پرستاران به صورت معنی داری تاثیرگذار است. میانگین نمره کل اعتباربخشی و بهره وری به ترتیب برابر با 0/75±3/03 و 0/64±2/47 بود. از بین ابعاد اعتباربخشی بالاترین نمره مربوط به بعد نتایج کیفی اعتباربخشی (0/83±3/23) و کمترین نمره مربوط بعد رهبری، تعهد و حمایت (0/96±2/80) بود. همچنین در بین ابعاد بهره وری بالاترین نمره مربوط به بعد توانایی (0/84±2/77) و سازگاری (1/12±2/75) و کمترین نمره مربوط به بعد انگیزش (0/86 ± 2/08) بود.

نتیجه گیری

برنامه اعتباربخشی بر روی میزان بهره وری پرستاران تاثیرگذار بوده است. مدیران بیمارستانی می توانند با تقویت ابعادی مانند رهبری، تعهد، حمایت از پرستاران، استفاده از عوامل تولید و تکنولوژی موجود میزان بهره وری آن ها را افزایش داده و در جهت رسیدن به اهداف سازمانی بهتر عمل کنند. مدیران و سیاست گذاران بهتر است شرایطی را فراهم سازند که پرستاران در تعیین استراتژی ها و اهداف سازمان امکان مشارکت داشته باشند و خود را جزیی از سازمان بدانند.

زبان:
فارسی
صفحات:
2130 تا 2138
لینک کوتاه:
magiran.com/p2685541 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!