بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر سازه تهدید درک شده بر صرفه جویی مصرف آب در دانشجویان دانشکده علوم پزشکی بهبهان در سال 1397

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

به نظر می رسد برای اطلاع رسانی درباره کمبود آب، آموزش با تمرکز بر تهدید درک شده بتواند موثر باشد؛ بنابراین، به علت جایگاه افراد تحصیل کرده به عنوان الگو در جامعه، مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش مبتنی بر سازه تهدید درک شده بر صرفه جویی مصرف آب در دانشجویان دانشکده علوم پزشکی بهبهان انجام شد.

مواد و روش ها

در این مطالعه نیمه تجربی، با نمونه گیری چندمرحله ای تصادفی، 62 دانشجوی رشته اتاق عمل علوم پزشکی بهبهان در سال تحصیلی 1397-1396 وارد مطالعه گردیدند. ابزار گردآوری داده پرسش نامه محقق ساخته ویژگی های دموگرافیک، تهدید درک شده و سنجش رفتار صرفه جویی مصرف آب بود که پیش از مداخله، دانشجویان آن را تکمیل کردند؛ سپس پیام های نوشتاری و تصویری مبتنی بر تهدید درک شده آماده و با همکاری اساتید، برای 4 جلسه در دقایق پایانی کلاس درس در قالب پاورپوینت ارایه گردید و فرصتی برای بحث گروهی و تبادل نظر داده شد؛ همچنین پوستر پیام ها در مکان های مناسب از قبیل سرویس های بهداشتی نصب و نیز با استفاده از سامانه پیامکی دانشکده، پیام های آموزشی به تلفن همراه دانشجویان ارسال گردید. دو ماه بعد، مجددا دانشجویان پرسش نامه را تکمیل کردند. تجزیه وتحلیل داده ها در نرم افزار SPSS vol.15 با آزمون های آماری تی زوجی، آنالیز کوواریانس و ضریب همبستگی پیرسون انجام و 0.05>P از نظر آماری معنی دار در نظر گرفته شد.

یافته های پژوهش: 

میانگین و انحراف معیار سن دانشجویان 32/1±61/20 سال بود. 32 دانشجو دختر (6/51 درصد) و 30 دانشجو پسر (4/48 درصد) بودند. پیش از آموزش، میانگین نمره رفتارهای صرفه جویی در مصرف آب 36/16±98/47 و میانگین نمره تهدید درک شده (حساسیت 23/21±74/61 و شدت 09/21±03/59) بود. پس از آموزش، میانگین نمرات افزایش معنی داری داشت و به ترتیب 59/14±55/77، 54/6±0/86 و 58/8±38/83 شد و میان متغیرها رابطه معنی دار مستقیم وجود داشت (0.05>P).

بحث و نتیجه گیری

آموزش سبب افزایش تهدید درک شده دانشجویان نسبت به بحران کم آبی و انجام رفتارهای صرفه جویی در مصرف آب گردید. پیشنهاد می شود، برای بررسی قابلیت تعمیم پذیری نتایج در سطح جامعه، در سایر گروه ها نیز مطالعاتی ازاین دست صورت گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 10
لینک کوتاه:
magiran.com/p2685970 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!