مسئولیت عوامل موثر در ایجاد صدمات ناشی از جراحی های رباتیک

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

 از موفقیت های اعجازانگیز بشری در علوم مهندسی پزشکی می توان به فناوری هوش مصنوعی اشاره کرد. این فناوری نوین، بسیاری از امور درمانی و جراحی ها را به صورت رباتیک در بدن بیمار با تهاجم کمتر و دقت لازم انجام می دهد. جراح های رباتیک متصل به هوش مصنوعی در عین حال که منافع بی بدیلی را در جهان معاصر برای بشریت به ارمغان آورده است؛ اما در برخی موارد هم مرتکب اشتباهات راهبردی می شود و صدمات جدی به بدن بیمار وارد می کند؛ پژوهش حاضر با هدف بررسی مسیولیت اسباب و عوامل دخیل در جراحی های رباتیکی هوشمند به نقد و بررسی دیدگاه فقیهان در این زمینه می پردازد.

مواد و روش ها

 پژوهش حاضر براساس روش توصیفی تحلیلی و مراجعه به منابع کتابخانه ای از طریق فیش برداری سامان یافته است.

یافته ها

 یافته های تحقیق حکایت از آن دارد؛ که بهره گیری از هوش مصنوعی با مقاصد درمانی در جراحی های رباتیک در حال حاضر در عرف پزشکی تثبیت نشده است و هنوز مراحل ابتدایی خود را سپری می کند و خطرات آن نیز گاهی پنهان از چشم کارشناسان است و از آنجایی که عمل کردن به توصیه های هوش مصنوعی در این شرایط، قرار دادن بیمار در یک وضعیت پر مخاطره است؛ لذا از اسباب و عوامل مرتبط با ربات جراح هوشمند سلب مسیولیت نخواهد کرد. درنتیجه محققان، دیدگاه های انتساب مسیولیت به سبب مقدم و موخر و همچنین دیدگاه سبب اقوی و دیدگاه سبب متعارف را در این خصوص ناکارآمد تلقی نموده اند و بر این عقیده تاکید می ورزند که دیدگاه تساوی مسیولیت با لحاظ نظارت دقیق و وضع قوانین جدید و ملاکاتی چون تعیین میزان تاثیر اسباب در خسارات وارده به بیمار و همچنین طرح بیمه اجباری و صندوق جبران صدمات به همراه سازوکارهای هشدار لازم، به عنوان دیدگاه راجح در جبران خسارت های احتمالی ناشی از جراحی های رباتیک، توجیه پذیر است.

زبان:
فارسی
در صفحه:
7
لینک کوتاه:
magiran.com/p2686020 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!