بررسی وضعیت توزیع آگاما پولک درشت (Laudakia nupta) در استان کرمانشاه به روش مدل سازی اجماع

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

بررسی گستره انتشار و دامنه تقریبی توزیع گونه های مختلف گیاهی و جانوری برای پیاده سازی برنامه های مدیریتی در سیمای سرزمین ضروری است. استان کرمانشاه با موقعیت توپوگرافی منحصربه فرد و وجود زیستگاه های متعدد از جنبه تنوع زیستی نقش مهمی در غرب کشور ایفا می کند. هدف این مطالعه بررسی وضعیت توزیع و تحلیل عوامل موثر بر پراکنش آگاما پولک درشت (Laudakia nupta) در استان کرمانشاه است.

مواد و روش ها

در این مطالعه به منظور بررسی گستره توزیع آگاما پولک درشت (Laudakia nupta) پیمایش های میدانی از سطح استان و زیستگاه های مختلف این گونه در خلال سال های 1397 تا 1399 انجام گرفت. سپس با استفاده از داده های حضور گونه و متغیرهای زیستگاهی مدنظر، مراحل مدل سازی با کمک مدل سازی اجماع انجام گرفت. در این راستا 76 نقطه حضور گونه به همراه متغیرهای اقلیمی، پوشش گیاهی و بارش، وارد مدل های توزیع شدند. اهمیت متغیرها و همچنین معیار تلفیق داده ها با یکدیگر بر اساس معیار AUC تعریف شد.

نتایج

یافته ها نشان داد که مدل های منفرد و اجماع در مدل سازی موفق عمل کرده اند. بر اساس پیش بینی در سطح استان کرمانشاه، کربن آلی خاک، پوشش گیاهی و ارتفاع بیشترین تاثیر را بر روی توزیع گونه داشته اند.

نتیجه گیری

یافته های این پژوهش نشان می دهد که بخش هایی از زیستگاه که منطبق با وجود ارتفاعات است به صورت پیوسته دارای مطلوبیت هستند و مناطقی نیز از زیستگاه وجود دارند که به صورت تکه تکه شده در جنوب شرق استان هستند. بخش های مرتفع شمال غرب استان، فاقد مطلوبیت برای حضور گونه است که می تواند به دلیل حضور آگاما قفقازی (Laudakia caucasia) باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
11 تا 20
لینک کوتاه:
magiran.com/p2686192 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!